۱۴۰۰ شهریور ۹, سه‌شنبه

🎥 طالبان در قدرت؛ حضور مردان مسلح در پس‌زمینه برنامه‌ای در تلویزیون افغانستان


💢 جنگجویان_مسلح طالبان در صفحه تلویزیونی افغانستان در پس زمینه یک برنامه مناظره سیاسی ظاهر شدند و این تصویر واکنش های زیادی را در سراسر جهان به دنبال داشت. 

این برنامه روز ۲۷ اوت ۲۰۲۱ و  چند روز پیش از اتمام خروج نظامی آمریکا از این کشور از تلویزیونملی افغانستان پخش شد. 

لینک یوتیوب

https://youtu.be/2b-3ILX4_WA
 لینک تلگرام

https://t.me/kargarnews1

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews

🎥 بە یاد، کاک فواد مصطفی سلطانی



لینک یوتیوب

https://youtu.be/x8rpR9H3mLA

لیک تلگرام

https://t.me/kargarnews1

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

🌹بۆ فواد ی کە سەنگەره 🌹یادی له دڵمان رابەره


کاک فواد 

فواد مصطفی سلطانی 

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


📣 سخن روز / ٩ شهریورماه ۱۴۰۰ 💢افزایش آمار خودکشی در ایران، نتیجهِ حاکمیتِ 42 سالهِ رژیم اسلامی


✍جامعەِ ایران در یکی از دشوارترین دورەهای حیات خود بە سر می برد. معضلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی طی حاکمیت ٤٢ سالە جمهوری اسلامی بە اوج خود رسیدە اند. آسیبهای اجتماعی درحد فاجعه باری گسترش یافته اند. برآوردهای مستندِ بین المللی ایرانِ امروز را در زمره غمگین‌ترین کشورهای جهان قرار داده است. شادی در انسان ها ارتباط تنگاتنگی با میزانِ رضایتِ آنها از زندگی دارد. رضایت از زندگی قبل از هر چیز به تامین نیازهای مادی و اقتصادی انسانها و امید به آینده بستگی دارد. اما همه این نیازها توسط رژیم سرمایهداریِ اسلامی در ایران به گروگان گرفته شده اند.

چنین مناسباتی انسان را مدام درگیر امرار معاش و زندە ماندن میکند و بە موقعیت تحقیر شده و ورشکستگیِ مادی و معنوی سوق می دهد، انسانِ استثمار شده و محروم را مدام در دلهرە و استرس نگە می دارد.  وقتی نیازهای مادی و معنوی انسانها در چنین جامعه ای تامین نمی شود، افراد از خود و از جامعه بیگانه می شوند. انسان خود را تنها، بدون پشتوانه و بدون آینده می یابد و در بحرانی ترین حالت کار به جائی می رسد که فرد در اوج درماندگی، خود را از حق حیات محروم می کند.

از جمله عوارض افسردگی و ناشادی، بالا رفتن آمار خودکشی در ایران است. در جوامع مختلف، خودکشی معمولا با روانشناسیِ اجتماعیِ خاصِ هر جامعه ای توضیح داده می شود. اما بالارفتن آمار خودکشی در ایران مستقیماً با حاکمیت 42 ساله رژیم اسلامی ارتباط دارد. بیکاری و فقر شدید، بی افقی جوانان، قوانین و سنتهای ارتجاعی از دلایل عمده خودکشی در ایران هستند. بخش بزرگی از مردمِ این جامعه دچار افسردگیِ آشکار و یا پنهان هستند. در چنین شرایطی بویژه خودکشی در صفوف نوجوانانِ کمتر از سن ١٨ سال در حد نگران کنندەای افزایش یافتە است . در این میان آمار خودکشی بویژه در مناطق محروم  ایران رو بە ازدیاد است. آمارها تنها شامل آن بخش از فاجعە خودکشی است کە بە صفحات روزنامەها و دنیای مجازی راە می یابند.

با خودکشی یک دختر ۱۶ ساله در روز سه‌شنبه، سوم شهریور، اهل شهر “قطور” در شهرستان “خوی” از استان  آذربایجان غربی، آمار خودکشی کودکان زیر ١٨ سال در مناطق کُردنشین بە ٣٥ مورد در هشت ماه گذشته رسید. از  ۳۵ فرد زیر ۱۸ سال کە در این مناطق اقدام بە خودکشی کردەاند، ۲۰ نفر از آنان دختر بوده‌اند. از ابتدای سال ١٤٠٠ خورشیدی آمار دقیقی از خودکشی توسط نهادهای رسمی جمهوری اسلامی منتشر نشدە است.اما معاون اجتماعی بهزیستی ایران در گفتگو با “خبرآنلاین”، آمار خودکشی در ایران را در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بر پایهٔ گزارش‌های  پزشکی قانونی ٤١ هزار نفر اعلام نمود. طبق آمارهای “پزشکی قانونی” در سال ١٣٩٩به طور میانگین روزانه ۱۵ نفر در ایران جان خود را بر اثر خودکشی از دست داده‌اند. طبق این گزارش هر ماە ٤٥٠ نفر و در این سال ٥٤٩٠ نفر جان خود را بر اثر خودکشی از دست دادەاند.  روزنامه “اعتماد” در بهمن‌ سال گذشته در گزارشی از قول یک منبع آگاه در “سازمان پزشکی قانونی ایران” اعلام کرده بود که “آمار خودکشی از ابتدای سال ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴.۲ درصد افزایش یافته است”. همچنین “تقی رستم‌وندی” رئیس سازمان امور اجتماعی ایران در بهمن‌‌ماه ۹۹،” از افزایش خودکشی در افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال در ایران خبر داده بود. ” معاون اجتماعی بهزیستی ایران نیز اعلام نمود “هنگامی که هفت میلیون بیکار داریم، آستانهٔ تحمل‌ها پایین می‌آید” و “سالانه بیش از یک میلیون نفر در کشور اقدام به خودکشی می‌کنند”. بنا بە گزارش نهادهای بین المللی، “ایران در میان کشورهای موسوم بە اسلامی، در خودکشی رتبە سوم را دارد”.

مشکلات عدیدە اقتصادی از جملە بیکاری گستردە در میان نان آوران خانودە و جوانان، بی رونق شدن روز بە روز بیشتر سفره خانوادەهای کارگری در شهر و روستا، دستمزد ٤ برابر کمتر از خط رسمی فقر کارگران شاغل، عدم وجود بیمە بیکاری و بیمەهای اجتماعی کافی و ضروری، گرانی سرسام آور کرایە خانە و هزینە مسکن و سرپناە ، گرانی هزینە ایاب و ذهاب و دهها معضل و مشکل دیگر، گسترش آسیبهای اجتماعی،نظیر اعتیاد، تن فروشی، بی افقی جوانان، از دلایل اصلی خودکشی مردم جان برلب رسیدە ایران اند. در کنار همه اینها باید به  قوانین ارتجاعی، سخت گیرانە مذهبی و مردسالار در جمهوری اسلامی و بقایای سنتهای ارتجاعی موجود در جامعه، به عنوان دلایل خودکشی در ایران اشاره کرد.

طی یک سال و نیم گذشتە و با شیوع و گسترش ویروس جهانی و کشندە کرونا ، اقدامات جمهوری اسلامی در گسترش این ویروس در نقاط مختلف ایران ، روشهای غیرعلمی و غیر بهداشتی ، اتکا بە خرافات  مذهبی در تقابل با علم پزشکی، دستور رسمی خامنەای در ممنوع کردن واکسن آمریکائی و انگلیسی، آگاهانە و عامدانە زمینە کشتار دسته جمعی مردم ایران و بروز معضلات اجتماعی را فراهم نمودند. کشتاری کە بە گفتە مقامات رسمی تاکنون بیش از صد و بیست هزار نفر جانشان را از دست داده اند  و طبق گزارش نهادهای غیر دولتی پنج برابر آن جانباختەاند و بالغ بر چند میلیون مصدوم برجای گذاشتە است. طی این مدت کرونا نیز بە دیگر معضلات اقتصادی و اجتماعی مردم ایران افزودە شدە و یکی از عوامل گسترش افسردگی و انواع ناراحتی های روانی است.

طبیعی است کە خودکشی نە راە نجات شخصی و نە روش مقابلە با مصائب و معضلات تحمیلی نظام و سیستم حاکم است. چنین عملی نشانه سرفرود آوردن و تسلیم شدن در برابر مشکلات است. روش معمول انسانها چنین نیست. راه کسانی را باید در پیش گرفت که  با موانع حیات خود دست و پنجه نرم می کنند و از این راه شادی و شادابی به زندگی خود می آورند. مبارزه کردن با رژیمی و با مناسباتی که این رژیم حافظ آن است راە نجات از وضعیت کنونی است. کاهش درد و آلام مردم ایران با خلاصی از شر نظام مذهبی و سرکوبگر اسلامی میسر می شود.

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


💢نامت بر تارک تاریخ خواهد درخشید ٤٢ سال بعد از کاک فواد


حسن_رحمان_پناه ✍

٤٢ سال قبل در روز ٩ شهریورماه ١٣٥٨ خورشیدی "فواد مصطفی سلطانی"، کمونیست برجسته، از بنیانگذاران کومه له، استراتیژسین دوراندیش، تاکتیک گذار لایق و والا، از برجسته ترین رهبران جنبش انقلابی کردستان و کسی که می رفت در جنبش کارگری و کمونیستی ایران و منطقه جایگاه رفیعی پیدا کند، در جنگی نابرابر در منطقه "سرشیو" در مسیر جاده سقز – مریوان، در نزدیکی روستای "بسطام" جان باخت. 

باور کردن مرگ "کاک فواد" نه آن زمان، بلکه اکنون هم برای بسیاری از یاران و دوستانش، برای زحمتکشان کردستان و برای همه کسانی که نور امید رهایی را در نگاه، افکار و پراتیک کاک فواد میدیدند، همچنان دشوار و سنگین،سنگین تر از گورستان "تاله سوار" که در قلبش آرام گرفته و سنگهایی است که بر مزار این رزمنده کمونیست گذاشته اند. نه فقط ما یاران و رهروانش دوست نداریم مرگش را باور کنیم، بلکه دشمنانش نیز از جسد بی جانش وحشت دارند،چون تا بحال چندین بار سنگ مزارش را شکسته اند، زیرا وحشت دارند آثاری از او، از روئیدن گل و گیاه و حیات برجای باشد، مبادا بار دیگر فواد بروید. 

فواد ،کمونیستی عاصی از ستم، اسطوره مقاومت و سرکشی،یار زحمتکشان و دشمن ستمگران، نامش، آوازەاش بعد از ٤٢ سال هنوز تازه و امروزی است و بی شک نسل ها و قرنها خواهد ماند . او نور امیدی بود که در تاریکی سرزمینی که همیشه جولانگاه ستمگران و عصیانگاه خروش ستمکشان بوده و وعده رهایی آنها را داده بود، کوتاه ،اما پرنور درخشید . فواد نامی بود که بعد از مرگش وسیعاً توده گیر و عمومی شد ،این نشانه محبوبیت و جایگاه والای او در قلبها است. کاک فواد که شغل و منصب و آسایشی داشت و می توانست به ریاست و وزارت و مقام برسد، خوشه چین زحمات خود و خانواده باشد، به همه پشت پا زد و یار قلم و تفنگ و توده های زجر کشیده گردید ، ساده زیستن و برای تغییر مبارزه و فداکاری کردن، انقلابی اندیشیدن و انقلابی ماندن، رمز محبوبیت کاک فواد در میان یاران و تودههای ستمدیده بود. مرگش یاران و مردم زیادی را در غم و اندوه و تآثر فروبرد، بر مرگش گریستند و عذاب دیدند و دشمنان و قاتلانش از مرگش سرمست و مژده پایان جنبش را دادند!؟ اما زنده ماندن کاک فواد در گرو زنده ماندن اهداف و آرمانی است که در راه آن فداکاری کرد و جانباخت.

برای من که در طول حیاتم کاک فواد را دو بار از نزدیک دیده ام و با او گفتگو کرده ام (یک بار در جمعیت سقز بهار ٥٨ و بار دوم بعد از راهپیمایی از سقز به مریوان در حمایت از کوچ تاریخی مردم آن شهر)، چهره بشاش و دوست داشتنی اش را هرگز فراموش نمی كنم. 

کاک فواد در طول حیات کوتاه اما پرثمرش آنچنان نقش و جایگاه والایی پیدا کرد که ابداً در قالب محدود تشکیلاتی نمی توان او را ارزیابی و مورد سنجش قرار داد. البته این تنها ویژگی رهبری چون فواد نیست، بلکه تمام جنبش های اجتماعی اصیل چنین رهبرانی را در صفوف خود پرورش و آنها را پیشتاز حرکت خود نموده و جنبش توسط آنان هدایت و در همان حال آنان را نیز صیقل می دهد. اگر در مقطعی افرادی همچون کاک فواد ایجاد تشکیلات برایشان هدف می شود، در مرحله دیگر و در شرایط زمانی دیگر، در صفوف چنین کسانی، افرادی پیدا می شوند که خود محور تشکیلات و آینه معرف آن می گردند،کاک فواد از زمره چنین محدود رهبرانی بود. امروز نام و یاد کاک فواد تنها نام و خاطره یک فرد با تعلق معین تشکیلاتی و فکری نیست، بلکه نامی است به ابعاد یک حرکت، یک جنبش و یک خط فکری و سیاسی معین در دل یک طبقه و یک جریان وسیع اجتماعی. سنگ بنای اجتماعی شدن کمونیسم در کردستان مدیون فواد و ایشان معمار آن بود. به همین خاطر در هر گام و پیشروی این جنبش، کاک فواد همچنان پیشقراول آن آست. 

کاک فواد انسانی نبود که تنها به تفسیر رویدادها و پدیده ها بپردازد، همچنین شخصی ارادەگرا و یا نظارەگر جهان پیرامونش نبود، بلکه او رزمندەای بود که اساساً برای تغییر فعالیت می کرد. این ویژگی اش او را بیشتر به مارکسیزم نزدیک و عامل مهمی در شناخت پدیدەها و جهان پیرامونش بود و فاکتور مهمی در کسب اتوریته و اعتماد دوستان و توده های زحمتکش به ایشان بود. در نظر و پراتیک کاک فواد، انسان در پرده روابط و مناسبات اجتماعی، نه موجودی بی اختیار و منفعل، بلکه عنصری فعال و پویا است که قادر به تغییر جهان پیرامونی خود و پایان دادن به جدایی اش از ابزار خودساخته ای است که به حکم شرایط تولید بر او حاکمیت می کند و عنصر اصلی در پایان دادن به این جدایی و از خود بیگانگی، خود انسان بود. برای او انسان محور تغییر و در همان حال تغییر انسان را نیز می سازد. از همین زاویه بود که دخالت فواد در مسائل ریز و درشت جامعه از سیاست، اقتصاد و امور اجتماعی تا مسائل فرهنگی و آموزشی برای تغییر نامطلوب به مطلوب،در خدمت انسان بود.

او آغازگر ابتکار نو، برای برپایی جهانی نو بود که انسان محور آن بود.

فواد در نوجوانی به سیاست پا گذاشت، در اوایل جوانی ابزار تحقق افکارش را ساخت، جوان ٢١ ساله ای بود که کومه له را بنیان گذاشت.سیاست و کار سیاسی در کشورهای استبدادزده و خفقان آلود، امری طبیعی و استبداد فرد را به سوی سیاست سوق می دهد، خلاف آن قدری غیر نرمال است. اما فواد در این میان از محدود استثناها بود. او یکی از آغازگران مارکسیزم دهه ٤٠ و جنبش طبقاتی کارگران بود. فواد به درستی این جمله داهیانه مارکس را دریافته بود که "کارگران فردی استثمار می شوند، اما دسته جمعی رهایی می یابند" که معنایش چیزی جز اتحاد، ایجاد تشکیلات و مبارزه سازمانیافته و آگاهانه برای تغییر و رهایی نبود و نیست. به درستی معتقد بود که بدون تئوری انقلابی عمل انقلابی ممکن نیست و عمل انقلابی هم برای سازماندهی توده ای کارگران و بردگان سرمایه جهت نیل به سوسیالیسم به حزب انقلابی نیاز دارد. او در سال ١٣٤٨ خورشیدی به ایجاد تشکیلاتی همت گذاشت که بعد از آزادیش از زندان ساواک در پاییز سال ٥٧ و شرکت در اولین کنگره آن ،نام "سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران_ کومەله" را بر آن نهادند. تا زمانیکه در قید حیات بود، آن را پاس داشت، صیقل داد، به پیش برد، و به ابزار مبارزه انقلابیون حرفه ای،کارگران اگاه،زنان عاصی ازستم و ستمدیدگان نظام طبقاتی، جهت نبرد برای رهایی از شر نظام موجود تبدیل کرد. در آن زمان که تشخیص خوب از بد، هنوز کار آسانی نبود، کاک فواد با شم تیز طبقاتی و با چراغ مارکسیزم ، راه را از بیراهه تشخیص داد. با نگرش های انحرافی در جنبش چپ از جمله خیانت و تسلیم طلبی حزب توده و نوکری و وابستگی این جریان مرزبندی و مشی چریکی جدا از توده های زحمتکش را مردود و نشان داد که "موتور کوچک توان حرکت موتور بزرگ را ندارد". با دید انتقادی به جنبش مسلحانه سالهای ٤٦،٤٧ کردستان که توسط "کمیته انقلابی حزب دمکرات کردستان ایران" برپا شده بود مینگریست و آن را پشت سر گذاشت. 

هنوز بیش از چهار سال از تشکیل کومه له نگذشته بود که دستگیر و روانه زندان و شکنجه گاه مخوف ساواک شاه گردید. زندان برای او عرصه نوینی از نبرد، گاه فردی و گاه دسته جمعی با دشمن بود. در زندان آبدیده شد، اگر اسمش "فولاد " بود در زندان "فولاد آبدیده" شد. در میان یاران با عزت و احترام و بازجو و شکنجەگر از او حساب می بردند. سلولهای انفرادی و جمعی و تاریکخانه های زیادی را تجربه کرد و عذاب جسمی و روحی فراوانی تحمل نمود،اما رضا به قضا نداد و تسلیم دشمن نشد و نهایتاً اعتصاب غذای ٢٤ روزه زندانیان سیاسی زندان سنندج را رهبری و به پیروزی رساند. سازماندهی و پیروزی این حرکت، توان غیر قابل انکار او را در رهبری حرکت جمعی به دوست و دشمن نشان داد و مغز مبتکرش حرکتهای تودەای عظیم بعد از قیام ٥٧ را در تاریخ جنبش انقلابی کردستان برای اولین بار به اسم او و تشکيلاتى که او رهبرش بود،ثبت نمود.

در قیام ٥٧ و سازماندهی آن، بە ویژه در مناطق جنوب کردستان،همراه یارانش شرکت فعال و سازمانده داشت. اما قیامی که همه اقشار و طبقات اجتماعی در راه تامین منافع خود به حرکت و جنب و جوش درآورده بود، با فاصله گرفتن از ٢٢ بهمن روز پیروزی آن،تضاد منافع واقعی، روز به روز بیشتر صف به هم فشرده قیام کنندگان را از هم جدا میکرد. ضد انقلاب اسلامی میرفت تا هرچه زودتر دست آوردهای قیام را بازپس گیرد و آنچه را که رژیم شاه در به سرآنجام رساندن آن ناکام مانده بود،یعنی سرکوب قیام کنندگان و بازگشت ایران به جزیره آرامش سرمایه را بر جامعه ایران حاکم کند. کاک فواد و یارانش با تشخیص این واقعیت و بدون توهم به رژیم اسلامی به استقبال شرایط جدید رفتند. آنان به درستی دریافته بودند ،حاکمان جدید که شمشیر اسلام در دست و توهم تودههای مذهبی را پشت سر داشتند، مصممند فضای گورستانی بر جامعه در حال جوش و خروش ایران حاکم و آن را تنها راه سد انقلاب در داخل و رو به منطقه میدیدند .این طرح و توطئه حاکمان تازه به قدرت رسیده اسلامی، از حمایت کشورهای امپریالیستی و ارتجاع منطقه نیز برخوردار بودند. 

کاک فواد برای مقابله با تشکیلات سازمانیافته حکومتی چیزی جز سازماندهی توده ای در اختیار نداشت. او به درست دریافته بود که برای این امر خطیر تنها سازماندهی حزبی کافی نیست، بلکه به سازماندهی توده ای در ابعاد میلیونی نیاز هست.به همت و ابتکار کاک فواد و فداکاری بی دریغ یارانش، نهادهای انقلابی و توده ای از جمله "جمعیتهای دمکراتیک" و "اتحادیه های دهقانی" در همه شهرهای کردستان ایجاد شد. نهادهای مدافع حقوق کارگران و زنان نیز در بسیاری از مناطق شکل گرفت.


ستمگران که علیه ستمدیدگان دندان تیزکرده، مسلح شده و ارگانهای ضدمردمی از قبیل "شورای عشایری" ایجاد کرده و علیه جان و زندگی زحمتکشان مدام در حال دسیسه و توطئه بودند، بلافاصله در برابر آنان به سازماندهی زحمتکشان و مسلح نمودن آنان پرداخت و کومه له را نیز در پیشاپیش آنان مسلح کرد و از دست آوردهای قیام مردم انقلابى کردستان ، مسلحانه دفاع نمود. فواد مظهر اراده انقلابی و سازماندهی توده ای بود. 

در اولین بهار آزادی بعد از سرنگونی حکومت شاه ، که به بهار خونین سنندج معروف شد و حاکمان تازه به قدرت رسیده اسلامی مردم مقاوم و مبارز این شهر را به خاک و خون کشیدند،کاک فواد و یارانش نقش اساسی در سازماندهی مقاومت مردم و هدایت نبرد علیه جمهوری اسلامی در این شهر برعهده گرفتند.این اولین زورآزمایی رژیم اسلامی و مردم کردستان بود.هنگام مذاکره با هیئت رسمی جمهوری اسلامی که همه چهره های تاثیرگذار آن به جز خمینی شرکت داشتند و شورای شهر سنندج و نمایندگان برخی از سازمانها و احزاب طرف مذاکره آنان بودند، رفیق صدیق کمانگر، مبلغ و سازمانده برجسته، زبان برا و کوبنده انقلاب و شورای شهر سنندج، باوصف اینکه آنزمان در کومەله مسئولیت مشخص تشکیلاتی بر عهده نداشت و کاک فواد رهبر کومه له بود، اما شخصآ محافظت از کاک صدیق را بعهده گرفت. این رفتار و تواضع را با رفتار کسانی که بخاطر موقعیت شخصی، آرمان و اهداف کومه له را زیرپا گذاشتند و امروز ادعای دوستی و شاگردی کاک فواد را دارند، مقایسه کنید، تا دریابید که اینان چقدر حقیر و کوچک هستند.

مضحکه اولین "انتخابات" جمهوری اسلامی که با رای گیری جمهوری اسلامی " اره یا نه " در ١٢ فروردین ٥٨ معماری شده و در آن جعبه جادویی، اژدهای هفت سر حکومت ترور و شکنجه را بعنوان حکومت "مستضعفین" جار زدند و به مردم ایران قالب کردند، کاک فواد و یارانش بدون توهم در مقابل آن حقه بازی و کاهبرداری اسلامی ایستادند و آنرا افشا و مردم کردستان، یک صدا آن نمایش مضحک را تحریم و رسوا کردند. حرکتی که سنگ بنای اتحاد و مبارزات دسته جمعی آینده شد و اکنون هم بعنوان یکی از برگه های زرین جنبش انقلابی کردستان از آن یاد میشود. 

در جریان مذاکرات سنندج و مهاباد با هیئت های مذاکره کننده رژیم اسلامی که قطعنامەهای ٢٤ماده سنندج و ٨ماده مهاباد در آن تنظیم شد،نقش کاک فواد بسیار برجسته و مورد اذعان دوست و دشمن قرار گرفت و مخالفینش نیز چه آنزمان و چه اکنون هم، به فرهیختگی و شم و توان رهبری فواد اعتراف میکنند. رهبران جمهوری اسلامی نیز در این مذاکرات و در جریان رهبری کوچ تاریخی مردم مریوان و گفتگوهای رودررو بیشتر او را شناختند و از ایشان وحشت داشتند.

کاک فواد که از نیات ضد انسانی رهبر و سران جمهوری اسلامی در سرکوب خونین دست آوردهای قیام ٥٧ تردید نداشت،در صدد سازماندهی نبرد توده ای، از جمله مقاومت مسلحانه همگام و با اتکا به نیروی مردمی بود. سنگ بنای این نیرو را در سازماندهی نیروی مسلح پیشمرگ کومەله دید و بی درنگ به ایجاد آن همت گماشت و اولین آموزشگاه نیروی پیشمرگ کومەله را در روستای "گۆرەمەر"ناحیه سردشت سازمان داد. در برابر نگرشات و توهمات تسلیم طلبانه تسلیم نشد و بر ضرورت مقاومت مسلحانه از دست آوردهای قیام در برابر ضدانقلاب اسلامی تاکید نمود. تاریخ حقانیت او را در ٤٢سال گذشته به درستی نشان داد.

کاک فواد اهل پنهانکاری و کار زیر به زیر نبود . هر آنچه آنجام میداد شفاف ، روشن، قابل روئیت و حسابرسی بود. عمیقآ به کارگران و محرومان علاقه و اعتقاد داشت. بر این باور بود که تودهای کارگر و زحمتکش دریا و روشنفکران و پیشقراولان اگاه و واقعی، ماهی هستند که حیاتشان به حضور در آن آب زلال بستگی دارد. در کوچ تاریخی مردم مریوان که شهری را در برابر زورگویی و قلدری پاسداران اسلامی بسیج و به بیرون شهر هدایت و رهبری کرد،در رآس کمیته رهبری آن حرکت تاریخی قرار گرفت. در جریان مذاکره با نمایندگان حکومت اسلامی ،ضمن دفاع قاطعانه از خواست و مطالبات مردم ناراضی، گزارش کارکرد روزانه کمیته را به اطلاع مردم میرساند و با این اقدام ضمن تقویت روحیه اتحاد و همکاری، توده های مردم را به سنت دخالت از پایین در آمور سیاسی و اجتماعی ترغیب،تشویق و آموزش میداد. از آنها نظرخواهی میکرد و نهایتآ ایدهای پیشرو و انقلابی را برمیگزید و عملی میکرد.با این روش و ابتکار نوین، مردم ستمدید و مبارز را برای نبردهای اجتماعی بزرگ آماده میکرد. همچون رهبری تیز بین که توان و ظرفیت و میزان آمادگی مردم برای ادامه مبارزه و حصول پیروزی را در دست داشت،هنگامیکه متوجە ظاهرشدن روحیه خستگی در صفوف مردم کوچ کرده شهرمریوان از ادامه مبارزه در شکل کوچ شد ، بدون اراده گرایی ،به چگونگی به موفقیت رساندن آن مبارزه اندیشید و با جمعبندی از دست آوردهای بدست آمده و حرکتی که اثرات و ابعاد آن نه تنها بر مردم شهر مریوان و حتی کردستان محدود نماند، بلکه جنبش طبقاتی سراسری را در نبرد علیه دیکتاتوری تازه به قدرت رسیده را آموزش داد و تقویت نمود، مردم را به خانه و کاشانه و محل کار و زندگی خود سربلند و غرورآفرین رهنمون شد. کاک فواد تنها تعلیم دهنده نبود، بلکه تعلیم بیننده هم بود. او معلم تبدیل ناامیدی به امید و پیروزی بود.

کاک فواد نه تنها در مبارزه با حکومت تازه به قدرت رسیده اسلامی ، بلکه در مبارزه و افشای ارتجاع و جریان سنتی کردستان نیز پیشتاز بود. کاک فواد و تشکیلاتى که او رهبرش بود با سنتهای فرسوده مذهبی،ضدزن و ارتجاعی در افتادند و کمونیسم، برابری طلبی و سکولاریزم را تبلیغ کردند. در برابر بی ارادگی انسان و تبلیغ سرنوشت از پیش تعیین شده ،که ابزار فرهنگ طبقات استثمارگر است و آنرا بر جامعه حاکم گردانیده اند،انسان با اراده و حاکم برسرنوشت خود را الگو قرار داد. فواد و یارانش علی رغم اینکه جوان و کم تجربه و تشکیلاتشان نو پا بود،اما در برابر حزب قدیمی،سنتی و ناسیونالیست که خدا،مذهب و جمهوری و کادرهای قدیمی و کارکشته در اختیار داشت، با اتکا به سیاست درست و انقلابی و اتکا به نیروی پاینی جامعه ،یعنی کارگران و استثمارشوندگان و دفاع از منافع و مصالح آنان درافتاد، سریعآ و در مدت کوتاه تودەگیر و اجتماعی شدند و چشم و چراغ جریان سوسیالیستی و کارگری سراسری گردیدند.

در جریان فرمان جهاد خمینی در٢٦مرداد ٥٨ و آغاز یورش به کردستان در ٢٨مرداد و "سرکوب غائله کردستان" که لیبرالهای ریز و درشت به حمایت از آن برخواستند، فواد در راس کومەله، فرمان مقاومت تودە ای با همه امکانات موجود را صادر کرد و در بیانیه ای تحت عنوان "خلق کرد در بوته آزمایش" در رآس مقاومتی قرار گرفت که بعد از سه ماه شکست جلاد جماران با نوشیدن اولین "جام زهر" از مقاومت و استقامت مردم مبارز کردستان در ٢٦ آبان ٥٨ و اعلام تسلیم و مذاکره به نتیجه رسید. اما دریغا دیگر کاک فواد که لقب "چگوارا"ی کردستان و ایران را گرفته بود ، در قید حیات نبود تا در آن مرحله حساس "مذاکره" جنبش مقاومت مردم کردستان را به جلو هدایت و رهنمون شود.در آن پاییز حزین به جای کاک فواد ، نامش و عکسهایش در هر تظاهرات و در هر کوچه و برزن و در هر پیروزی و موفقیت در دست معترضین و سرود "فواد چگوارای کردستان" ، بر لب مبارزین بود.

به شهادت تاریخ میتوان اذعان کرد در مدت کوتاه زندگی کاک فواد از زمان آزادی از زندان تا روز جانباختنش ،هیچ رویداد مهم سیاسی ،اجتماعی و مبارزاتی در کردستان نیست که مهر و تآثیر رهبری داهیانه فواد بر آن حک نشده باشد. کاک فواد در شرایطی کومەله،جنبش کارگری و کمونیستی ایران و جنبش انقلابی کردستان را تنها گذاشت که از هر زمانی بیشتر به او ، به خلاقیت و توان و استعدادش نیاز بود. 

اما باید اذعان کرد که فواد افسانه نبود، اسطوره بود، زندگی راز و رمزآمیزی نداشت، بلکه ساده و خاکی و انقلابی بود. او انسان واقعی، انسانی کمال یافته، فردی در خود رها شده و آگاه به وجود هستی خود بود. از دام ناخودآگاه جهان و هستی وارونه رها شده بود. دوران آگاهی کاذب را پشت سر نهاده و به آگاهی علمی از دنیای پیرامونی خود دست یافته بود. فواد مفسر جهان نبود، بلکه معلم تغییر آن بود. به هر کجا که پا می گذاشت، به هر حرکتی که فکر می کرد، انسان محور حرکت او بود. انسان در نگرش او چیزی جز حرکت برای تغییر در خدمت انسان نبود. در فواد نظریه و پراتیک کاملاً و آگاهانه باهم انطباق پیدا می کردند. از نظر او انسان در درون طبقه می تواند جامعه و تاریخ را بسازد. به همین منظور کل انرژی  و توان خود را معطوف سازماندهی و حرکت انسان برای تغییر جامعه و ساختن تاریخ نوین، تاریخی متضاد با آنچه در گذشته وجود داشت، صرف کرد. او طرفدار انسانی بود که بتواند سرنوشت و تاریخ خود را بسازد، این کار از نظر رفیق فواد  فردی نبود، بلکه جمعی و طبقاتی بود.در پراتیک کوتاه مدت خود، بویژه بعد از آزادی از زندان ،در ٦مهر ٥٧ تا روز جانباختنش،٩ شهریور ٥٨، یعنی در مدت ١١ ماه آنرا به خوبی و روشنی پراتیک کرد . 

بی شک طبقه کارگر،نسل نو و امیدوار به زندگی و آینده، کاک فواد و آرمانهای کمونیستی و انسانی او، برای تغییر را بهتر و بیشتر درک و پراتیک خواهد کرد. در برابر تفسیرات ناسیونالیستی و لیبرالی نان به نرخ روز خورها، باید کاک فواد ، آرمانها و پراتیک طبقاتی و سوسیالیستی او را آنچنان که بود ، نه آنچنانکه کسانی مطابق مصالح حقیر فردی و امروزی خود میخواهند ، معرفی و شناساند.

اکنون و در ٤٢همین سالگرد جانباختن این گنجینه ارزشمند و وزین از انقلابیگری، پاکی، صداقت و فداکاری در راه رهایی طبقه کارگر و بشریت ستمدیده، یاد او را نه با پرستش و تعظیم مذهبی و خرافی، نه با ریاکاری و سواستفاده از نامش و خاک کردن آرمانهایش ، بلکه با بکار گیری همه ویژگیهای برجسته انقلابی و انسانی اش، پاس و گرامی می داریم. 

نامش بر تارک تاریخ خواهد درخشید.

شهریور_١٤٠٠ خورشیدی

این مطلب را ١٠ سال قبل نوشتم . اکنون و بە مناسبت سالگرد جانباختن رهبر گرانقدر و فراموش نشدەامان ، کمونیست برجستە و درخشان در قلب کارگران و دردمندان ، رفیق فواد مصطفی سلطانی . مجددآ آنرا پخش میکنم.

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


💢گرامیداشت سالگرد جانباختن کاک فواد مصطفی‌سلطانی در تاله‌سوار





◾️بنا به گزارش دریافتی جمعی از دوستداران کومه‌له و حزب کمونیست، در سالگرد جانباختن کاک فواد مصطفی‌سلطانی چهره برجسته جنبش کارگری و کمونیستی و از بنیانگذاران اصلی کومه‌له، بر مزارش در تاله‌سوار حاضر شدند و با آراستن مزار کاک فواد با پرچم سرخ، نصب پوستر رفقای جانباخته و پخش تراکت، یاد عزیز کاک فواد و چهار برادر جانباخته و دیگر رفقایش را گرامی داشتند.

کولبر_نیوز

kolbarnews

https://t.me/kargarnews1


امروز ۹ شهریور ماه سالروز جانباختن رفیق فواد مصطفی سلطانی ست

💢نهم شهریور ماه سال ۱۳۵۸ رفیق فواد یکی از رهبران و بنبانگذاران تشکیلات کومه له، چهره شناخته شده و محبوب جنبش کمونیستی ایران، رهبر محبوب کارگران و زحمتکشان کردستان، بدنبال یک درگیری نابرابر با شمار زیادی از نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در روستای بسطام در مسیر جاده سقز مریوان جان باخت. کاک فواد تجسم تکاپو و مبارزه زحمتکشان برای رهایی بود. اگر چه وی خود اکنون در بین ما حضور ندارد خصائل انقلابی و قاطعیتش در پراتیک انقلابی و پرشوری وی، در هر گام پیشروی و مبارزه کومه له و حزب  کمونیست ایران انعکاس هر روزه ای دارد. در ۴۲ مین سالگرد جانباختن رفیق فوادمصطفی سلطانی یاد همیشه زنده اش را گرامی می داریم.

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


 

💢واژگونی خودروی مهاجران افغانستانی در کرمان


⭕️ روز سه شنبه 9 شهریور ماه در جریان واژگونی خودروی مهاجران افغانستانی در محور بم به دولت‌ آباد انصاری سه تن کشته و 9 نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته مقامات بیمارستانی حال دو تن از مصدومان وخیم است و احتمال افزایش شمار کشته شدگان وجود دارد. حوادث مربوط به جابجایی اتباع خارجی که بیشتر آن‌ها افغانستانی و پاکستانی هستند، هر از چند گاهی در جاده‌های شرق و مرکز ایران خبرساز می‌شود. خبرسازترین حادثه مربوط به تردد غیرمجاز اتباع خارجی به خردادماه ۹۹ باز می‌گردد که در جریان شلیک به یک خودرو و سپس آتش‌گرفتن آن در یزد، سه شهروند افغانستانی کشته و هشت نفر زخمی شدند. گفتنی است، تصرف کابل توسط گروه طالبان، مهاجرت گسترده افغانستانی‌ها از جمله به سوی ایران را در پی داشته است. ایران اما تاکنون هزاران تن از آنها را به کشورشان بازگردانده است.

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1

 


💢مرگ و مصدومیت 8 کارگر در سایه فقدان ایمنی کار


روز دوشنبه 8 شهریور ماه در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، 8 کارگر در شهرهای کرج ، تهران، قزوین و کرمانشاه به صورت جداگانه در حین کار دچار حادثه شدند. در این حوادث دو کارگر مصدوم و 6 کارگر دیگر جان خود را از دست دادند. 

برپایه گزارش منتشر شده، یک کارگر ساختمانی 25 ساله تبعه افغانستان در تهران هنگام تخریب بخشی از دیوار ساختمان مسکونی قدیمی دو طبقه در خیابان پیروزی، بر اثر ریزش آورا جان خود را از دست داد. در قزوین نیز یک کارگر در ساختمان هنگام کار در یک ساختمان نیمه ساز به علت سقوط از ارتفاع جانباخت. در حادثه ایی دیگر در پی وقوع آتش سوزی در یک کارگاه «ام دی اف» در بلوار کامیونداران کرج یک کارگر به دلیل خفگی جان خود را از دست داد و دو کارگر دیگر به بیمارستان منتقل شدند. همچنین یک کارگر مقنی هنگام کار یک چاه واقع در روستای "ده گل" بخش میان دربند شهرستان کرمانشاه به دلیل خفگی جان باخت. گفته می شود دو کارگر دیگر که برای نجات کارگر محصور به داخل چاه رفته بودند آنان نیز دچار خفگی شدند. لازم به ذکر است که این سه کارگر برارد بودند.

کارگرنیوز

Karegarnews

https://t.me/kargarnews1


 

💢تجمع پرسنل و کارکنان طرح تحول سلامت خوزستان


⭕️ روز دوشنبه ۸ شهریور ماه ۱۴۰۰، شماری از پرسنل طرح‌ تحول سلامت خوزستان، در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت شغلی خود در مقابل ساختمان استانداری واقع در اهواز تجمع کردند.

به گفته یکی از حاضرین در تجمع،  شماری از آنها، از ۷ سال پیش با قرارداد موقت در قالب طرح سلامت در مراکزدرمانی وابسته به دانشگاه جُندی شاپور کار می‌کنند. دستمزد آن‌ها معادل حداقلِ دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار است و برغم کار سنگین و سابقه کار از امنیت شغلی بی بهره‌اند. کارکنان طرح تحول سلامت دانشگاه علوم پزشکی جُندی شاپور اهواز که تعداد آن‌ها ۱۲۰ تن اعلام شده است بارها با خواست اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، پرداخت منظم حقوق، تبدیل وضعیت و قرارداد مستقیم با دانشگاه دست به تجمع و اعتراض زده‌اند. 

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


💢تجمع کارگران اخراجی شهرداری بوشهر


⭕️ برپایه گزارش منتشر شده، شماری از کارگران زن شرکتی شاغل در شهرداری بوشهر نسبت به بیکار شدن خود معترض بوده و خواستار رسیدگی مقامات به مشکلاتشان شدند.

یکی از این کارگران در این خصوص می گوید، چندی پیش تعداد 12 نفر از زنان شاغل در شهرداری  که در حوزه‌های فرهنگی، اداری و مشاور دارای  ۲تا ۷ سال سابقه فعالیت بودند،  به بهانه عدم نیاز از کار اخراج شده اند. وی همچنین می افزاید اخراج این کارگران درحالی صورت می گیرد که بیشتر این افراد زنان سرپرست خانوار و بدون پشتوانه مالی می باشند و اخراج آنها در این شرایط سخت کاری، مشکلات بسیار زیادی را رقم زده است.

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


⭕️اعتراض کارگران حراست و نگهداری پیمانی خط ۵ مترو تهران


⭕️ کارگرانحراست و نگهداری پیمانی خط ۵ متروتهران، روز دوشنبه 8 شهریور ماه  در اعتراض به عدم پرداخت 4 ماه دستمزد معوقه خود اقدام به برگزاری تجمع کردند.

به گفته این کارگران؛ بیش از صد و پنجاه کارگر در خط متروی ۵ تهران کرج فعالیت دارند که از این تعداد ۹۰ نفر در واحد انتظامات و ۸۰ نفر هم در بخش نگهداری خط ۵ متروی تهران مشغول به کار هستند اما تاخیر چهار ماه حقوق و چندین ماه حق بیمه، آن‌ها را در شرایط  معیشتی سختی قرار داده است.

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


💢تجمع کارگران شهرداری آبادان



جمعی از کارگران شهرداری آبادان در استان خوزستان


⭕️ روز دوشنبه 8 شهریور ماه در اعتراض به تاخیر در پرداخت دستمزدهای معوقه خود اقدام به برگزاری  تجمع کردند.

از قرار معلوم، حدود هزار و ۹۰۰ کارگر شاغل در شهرداری آبادان در استان خوزستان دارای دو ماه معوقات مزدی می باشند.  کارگران شهرداری آبادان با بیان اینکه مطالبات آن‌ها از ابتدای تیر ماه به تاخیر افتاده است، می گویند، مطالبات آنها به دو ماه رسیده و آخرین مزدی که دریافت کرده‌اند مربوط به خرداد بود که به صورت پایه حقوق پرداخت شده است. گفتنی است این کارگران برای رسیدن به مطالبات معوقه خود تاکنون چندین بار مقابل نهادهای مختلف دولتی دست به تجمع زده اند ولی هیچ مقام مسئولی پاسخگوی آنها نبوده است.

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


💢تصاویری از تجمع صنعتگران و کارگران پروژه‌ای نفت مقابل فرمانداری ایذه







⭕️ هفتاد و سومین روز از اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت

سه‌شنبه نهم اردیبهشت ۱۴۰۰

اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت

مجامع عمومی کارگران پروژه‌ای 

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


 

🎥 روز گذشته آخرین نظامی آمریکایی در پی ضرب العجل تعیین شده از سوی بایدن، افغانستان را ترک کرد.


💢این تصمیم ناگهانی آمریکا که واکنشهای بسیاری را به همراه داشته، اکنون نه تنها #افغانستان بلکه جامعه جهانی را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

 لیک یوتیوب 

https://youtu.be/FGsKOuQw9dU

لینک تلگرام 

https://t.me/kargarnews1

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

🎥 چهارمین روز تجمع کارگران شهرداری امیدیه مقابل فرمانداری این شهر

💢روز سه‌شنبه نهم شهریور کارگران شهرداری امیدیه برای چهارمین روز اعتراض خود مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.

این کارگران خواستار پرداخت حقوق و مطالبات‌ معوقه خود هستند.

 لینک یوتیوب

https://youtu.be/IK5-o-G2Xkw

لینک تلگرام

https://t.me/kargarnews1

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews

🎥ویدیویی از تجمع اعتراضی کارگران شهرداری میاندوآب

لینک یوتیوب

https://youtu.be/oecfR_88krI

لینک تلگرام

https://t.me/kargarnews1

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews


🎥 ۹ شهریور سالروز پرکشیدن صمد بهرنگی است


💢 صمدبهرنگی، دوست خوب بچه ها و خالق ماهی سیاه کوچولو است.

بعد از صمد، ماهی سیاه های کوچک بسیاری راه دریا را پیش گرفتند، بسیاری از این ماهیها در آبان های زیادی کشته شدند و بسیاری هنوز در مسیر هستند....

صمد را روز ۹ شهریور در رود ارس غرق کردند. طاقت نداشتند ببینند کسی به کودکان درس آزادگی می دهد....

لینک یوتیوب

https://youtu.be/xr9aB1zJIvk

لینک تلگرام

https://t.me/kargarnews1

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews

 

آخرین وضعیت بیش از دو ماه اعتصاب کارگران پروژه ای پیمانی نفت



 در چند هفته اخیر زیر فشار اعتصاب ما و بخاطر خوابیدن کار ها پیمانکاران تماسهایشان را با همکاران اعتصابی هر روز بیشتر کرده و با عقب نشینی هایی از سوی آنان بخشی از کارگران اعتصابی بسر کار بازگشته اند. ازجمله آخرین خبرها حاکی از بازگشت به کار بخشی از همکاران ما به کار در پتروپالایش کنگان است. در این بازگشت به کارها بیست روز کار و ده روز مرخصی در بسیاری جاها مورد قبول پیمانکاران قرار گرفته است و خود زمینه ای شده است که در جاهایی هم که این مطالبه پذیرفته نشده، به زودی مجبور به قبول آن شوند. خواست اساسی دیگر ما افزایش سطح حقوقها بود. در اوایل بازگشت به کار همکاران اعتصابی بیشتر توافقات با افزایش دو برابری دستمزدها بود. اما بعد توافقات بر اساس قبول درجه معینی از افزایش مزد صورت گرفت. بدین ترتیب میتوان گفت که همه کارگران اعتصابی که بر سر کار برگشته اند درصدی افزایش حقوق داشته اند. همه میدانیم که مراکز نفتی گسترده و پراکنده است و شرکت های پیمانکاری بسیار، اما نکته مسلم اینست که تا همین جا هین عقب نشینی ها نتیجه بارز قدرت اعتصاب ما کارگران بوده است. بویژه در حال حاضر هنوز بیش از ۶۰ درصد جوشکاران که جایگاه مهمی در کار پروژه های نفتی دارند، سر کار بازنگشته و بر افزایش دستمزدهای خود بر اساس مطالباتی که داشته اند، بیست روز کار و ده روز مرخصی تاکید دارند. و وقتی در مراکزی پیمانکاران به دو برابر شدن دستمزدها تن دادند این پیشروی همانطور که شورای سازماندهی تاکید کرد مبنایی برای توافقات سراسری شده است. نکته اینجاست که ادامه اعتصاب این بخش از جوشکاران و در عین حال ادامه اعتراضات در محل توسط همان بخش از کارگرانی که سر کار بازگشته اند با خواستهایی چون پرداخت طلبها، بهبود جدی وضع کمپها و کیفیت غذا و واکسیناسیون رایگان و در گذاشتن ماسک و مواد ضد عفونی کننده در اختیار همه کارگران، همچنان فشار سنگینی بر روی پیمانکاران است. بدین ترتیب تا همین جا ما با اعتصابمان قدمهای بزرگی به جلو برداشته ایم. و عملا عرصه را بر پیمانکاران تنگ کرده ایم. خصوصا وقتی در جایی چون هفشجان همکاران ما مجمع عمومی تشکیل میدهند و نمایندگان خود را برای بستن قرارداد جمعی انتخاب کردند و یا در ایذه همکاران اعتصابی مجمع عمومی تشکیل میدهد و فراخوان به تجمع در مقابل فرمانداری داده و تجمع میکنند، عملا زنگ پایان قلدری پیمانکاری و لغو قوانین ویژه اقتصادی زده شده است و این حرکتی است که آغاز شده و ادامه آنرا در ایذه مشاهده کردیم. اینها همه دستاوردهای ما کارگران اعتصابی نفت در بیش از دو ماه اعتصابمان است. با اتکاء به اینها با قدرت بیشتری میتوانیم اعتراضمان را به پیش ببریم. و باید بگوییم اعتصاب در میان بخشی از همکاران و اعتراض در میان همه بخش های کارگران در نفت ادامه دارد و ما همه همچنان بر روی خواستهای خود مصر هستیم.

@Shoratamas

https://t.me/shoranaft

اعتصاب سراسری کارگران پیمانی نفت

افزایش حداقل حقوق و دستمزد به بالای ۱۲میلیون

کارگران پیمانکاری

کارگران پروژه‌ای

کارگران غیررسمی نفت

مناطق ویژه اقتصادی


سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰
کارگرنیوز
Karegarnews

https://t.me/kargarnews1



🎥امروز نهم شهریورماه سالگرد جانباختن کاک فواد یکی از رهبران فداکار جنبش چپ و کمونیستی در کردستان است


💢 فواد مصطفی سلطانی معروف به کاک فواد که علیه ظلم و ستمی که اشغالگران بر مردمش روا داشته بودند مبارزه می کرد، در حمله سپاه در اطراف شهر سقز به شهادت رسید اما نام و یاد او هنوز پس از ٤٢ سال زنده است. 

لینک یوتیوب

https://youtu.be/H0uaV6w65-A

لینک تلگرام

https://t.me/kargarnews1

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰
کارگرنیوز
Karegarnews 

💢تجمع پرسنل «مرکز بهداشت شهرستان شیراز» در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات و وجود تبعیض


⭕️ روز سه‌شنبه نهم شهریور پرسنل مرکز بهداشت شهرستان شیراز در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات خود و تاکید بر رفع تبعیض در محوطه این مرکز تجمع کردند.

تجمع اعتراضی 

حقوق معوقه 

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


💢تجمع کارگران پروژه‌ای و صنعتگران ایذه مقابل فرمانداری این شهرستان

امروز سه‌ شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰، جمعی از صنعتگران و کارگران پروژه‌ ای شهرستان ایذه همزمان با هفتاد و سومین روز اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت مقابل فرمانداری شهرستان ایذه تجمع کردند.

کارگران پیمانی صنعت نفت کشور، از روز شنبه ۲۹ خردادماه، جهت دست یافتن به مطالبات خود کمپینی را تحت عنوان “تخلیه سراسری بیست ده ۱۴۰۰” راه اندازی کرده و این کمپین رفته رفته به شهرهای مختلف کشور کشیده شده است. تاکنون کارگران دستکم ۱۰۵ واحد صنعتی در استان های مختلف کشور دست از کار کشیده و به اعتصابات پیوسته‌اند.

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


 

💢تجمع اعتراضی کارگران شهرداری میاندوآب

⭕️ روز سه‌شنبه نهم شهریور جمعی از کارگران شهرداری میاندوآب در اعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق و حق بیمه و همچنین عدم تبدیل وضعیت شغلی مقابل شهرداری این شهر تجمع کردند.

 این چندمین بار است که کارگران شهرداری میادوآب برای دریافت حقوق معوقه خود دست به تجمع می زنند اما هنوز هیچ پاسخی نگرفته اند.

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


 

💢 فراخوان تجمع و اعتراض از سوی کارگران اعتصابی نفت

⭕️ پس از 68 روز اعتصاب، کارگران معترض پیمانی صنعت نفت اکنون فراخوان به برگزاری تجمعات اعتراضی در مقابل فرمانداری‌ها داده‌اند.

کارگران نفت طی این 68 روز اعتصاب، صبورانه راه‌های جدید و خلاقانه‌ای را برای تقویت همبستگی خود و پیگیری حقوقشان امتحان کرده‌اند. آن‌ها اقدام به برگزاری مجامع عمومی اعتصابیون کردند، اعتصاب‌شکن‌ها را رسوا نمودند، درمقابل تطمیع و تهدید سر خم نکردند و اکنون قصد دارند مسیر جدیدی را در اعتراضات خود بیازمایند.

این ویدئو یکی از ویدئوهای فراخوان به اعتراض است که در صفحات کارگران نفت دست به دست می‌شود.

 لینک یوتیوب

https://youtu.be/jD3Tf5Yv44Y

لینک تلگرام

https://t.me/kargarnews1

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews


💢کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان ۳ ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند

⭕️ جمعی از کارگران خطوط ابنی فنی راه‌ آهن آذربایجان گفتند: کارگران این مجموعه از تیرماه حقوق نگرفته‌اند. ما درحالی از دو ماه قبل حقوق نگرفته‌ایم که با پذیرش پیشنهاد کارفرما مبنی بر پرداخت حقوق در پانزدهم هر ماه با دو ما تاخیر کنار آمده بودیم. بنابراین کارفرما می‌بایست هر ماه پانزدهم، حقوق کامل دو ماه پیش کارگران را پرداخت کند. یعنی درحال حاضر حقوق تیرماه کارگران پرداخت نشده و ما در آستانه سومین ماه قرار داریم.

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


 

💢خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان


⭕️ پنتاگون روز دوشنبه 8 شهریور ماه اعلام کرد که آخرین گروه آمریکایی‌ها، افغانستان را ترک کرده‌اند و پس از ۲۰ سال طولانی‌ترین جنگ در تاریخ ایالات متحده آمریکا با پرواز آخرین هواپیما به پایان رسید.

ساعاتی پس از آن که خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام شد، سفارت آمریکا در کابل در وب‌سایت خود اعلام کرد که تمام عملیات این سفارتخانه به حال تعلیق درآمده است. ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در یک نشست خبری گفت: بیش از شش هزار شهروند آمریکا در جریان عملیات تخلیه اتباع این کشور به خارج از افغانستان منتقل شدند.  کاخ سفید هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در مورد تصمیمش برای عدم تمدید حضور نظامیان این کشور در افغانستان با مردم ایالات متحده سخن خواهد گفت.

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


💢 مرگ 3 برادر همزمان بر اثر گازگرفتگی در کرمانشاه


⭕️  بنا به گزارش دریافتی روز دوشنبه ، هشتم شهریور ماه، یک مورد گاز گرفتگی در چاه کشاورزی در روستای "ده گُل" بخش میان دربند شهرستان #کرمانشاه رویداد . 

متاسفانه دراین حادثه مرد جوانی بدون رعایت اصول ایمنی وارد چاه کشاورزی به عمق 12 متر شده و دچار گاز گرفتگی میگردد.دو برادر دیگر این مرد که نسبت به وضعیت برادر خود نگران شده بودند برای نجات وی بدون توجه به اصول ایمنی وارد چاه شده و متاسفانه این دو نفر هم جان خود را از دست دادند. بیرون آوردن جسد هر سه برادر تا ساعت 21 شب گذشته(هشتم شهریور) ادامه داشت.

سه شنبه ۹ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1



کردستان روزهای شورایی



Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


💢 تسلیحات و تجهیزات پیشرفته ای که بدست طالبان افتاد.


۷۰ فروند هواپیمای پیشرفته بدون سرنشین آمریکایی از نوع اسکن ایگل متعلق به اردوی ملی افغانستان و موارد دیگر نیز که در این تصویر قید نشده است...

افغانستان

سه شنبه ٩ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


🌹فوئاد وابوو...



فوئاد خۆشه‌ویستی هه‌موو ماڵه‌ برینداره‌كان بوو.

فوئاد خۆشه‌ویستی هه‌موو باڵنده‌ غه‌مگینه‌كان بوو.

خۆشه‌ویستی هه‌موو ماسیه‌

زه‌ردو سوورو جوانه‌كان بوو

“چونكه‌ تۆڕه‌كانی لێ دوور ئه‌خستنه‌وه‌”

خۆشه‌ویستی هه‌موو گه‌ڵاو گوڵ‌و

دارستان‌و بێشه‌كان بوو

“چونكه‌ ته‌وره‌كانی لێ دوور ئه‌خستنه‌وه‌”

خۆشه‌ویستی هه‌موو قه‌ڵه‌مه‌ پاكه‌كان بوو

“چونكه‌ درۆكانی نیشان ئه‌دان”

درۆی مناره‌كان

درۆی عه‌مامه‌كان

درۆی جبه‌كان

فوئاد وابوو

"شیرکۆ بێکەس"

کاک فواد 

فوادمصطفی سلطانی 

شیرکوبیکس

شعر

سه شنبه ٩ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


بیوگرافی و روزشمار مبارزاتی کاک فواد مصطفی سلطانی





کاک_فواد 

◾️سال ۱۳۲۷ روز هفتم فروردین در روستای آلمانە در منطقە مریوان متولد شد. پدر وی محمدرشید مصطفی سلطانی و مادرش بهیە کهنەپوشی بودند.

◾️سال ١٣٣٣ شروع آموزش ابتدایی در مدرسە قاآنی در آلمانە کە تا کلاس چهارم را در این مدرسە درس میخواند.

◾️سال ١٣٣٧ بە شهر سنندج رفتە و در مدرسە چهارم آبان ثبت نام میکند. قبلاً چند تن از برادرانش در سنندج تحصیل میکردند.

◾️سال ١٣٣٩ وارد دبیرستان رازی سنندج میشود.

◾️سال ١٣٤٢ در دبیرستان هدایت در رشتە ریاضی ادامە تحصیل میدهد.

◾️سال ١٣٤٥ موفق بە اخذ دیپلم شدە و سپس چند ماهی در ادارە دخانیات شهر مریوان مشغول انجام کار میشود.

◾️سال ١٣٤٦ در کنکور سراسری دانشگاهها شرکت میکند و در دوازدە دانشگاە مختلف قبول میشود. تمایل خود فواد این بود کە بە دانشگاە نفت آبادان برود. در امتحان کتبی با نمرە خوب قبول میشود ولی هنگام امتحان شفاهی از وی

میپرسند: «اگر شما را نخست وزیر ایران کنند چکار میکنید؟ » 

جواب میدهد کە «نخستین اقدام من تأمین رفاە و آسایش برای مردم کردستان، بلوچستان و مناطق فقیرنشین تهران و دیگر شهرها خواهد بود. »

 بەخاطر این نوع جواب دادن وی را قبول نمیکنند. پس از آن تصمیم گرفت بە بخش مهندسی برق دانشگاە صنعتی

آریامهر در تهران برود.

◾️سال ١٣٤٨ کاک فواد همراە با رفقا فعالانە درحال آمادەسازی فکری و عملی خود برای در پیش گرفتن خط مشی نوینی از مبارزە میشوند و سرانجام تشکیلات کومەلە را در پاییز این سال پایەریزی میکنند.

◾️سال ١٣٥٠ از دانشگاە صنعتی آریامهر (شریف)، بعنوان مهندس برق، فارغ التحصیل میشود.

◾️سال ١٣٥١ در دوران سربازی، بعنوان افسر وظیفە در کارخانە برق مریوان مشغول بە کار میشود. بدلیل ایستادگی در مقابل ساواک و فرماندار مریوان، وی را از منطقە دور میکنند.

◾️سال١٣٥٢ در شهر بروجرد لرستان بقیە دوران افسر وظیفەای را طی میکند.

◾️سال١٣٥٣ برای در تماس بودن با جوانان و دانش آموزان در هنرستان صنعتی سنندج شروع بە تدریس میکند.

◾️۲۸مهرماه ۱۳۵۳ توسط ساواک دستگیر و او را به زندان کمیته مشترک ساواک و شهربانی در تهران می‌برند. در دادگاه  به چهار سال زندان محکوم میشود.

◾️سال ۱۳۵۶ بدرخواست خودش وی را بە زندان سنندج منتقل میکنند.

سال_۱۳۵۷

 ◾️تیرماە بهمراە دیگر زندانیان بە مدت ٢٤ روز دست بە اعتصاب غذا میزنند کە کاک فواد هدایت آنرا برعهدە دارد.

 ◾️۶ مهرماە از زندان آزاد میشود. روز بعد از آن از سنندج به روستای آلمانە محل اقامت خانوادەاش برمیگردد.

◾️روز ۲۰ مهرماە در جمع بزرگ خانوادگی‌شان پیام مشترکی از طرف

خانوادەاش بە این مضمون دریافت میکند کە «تو در طی این چهار سال زندان، رنج و اذیت و آزار زیادی کشیدەای، دیگر بیش از این فعالیت سیاسی نکن و در فکر زندگی آیندە خودت باش!» کاک فواد همچون همیشە با متانت و با احترام زیاد بە صحبتهای همە گوش فرا داد و در پاسخی کوتاە و مدلل برایشان توضیح داد کە فعالیت و مبارزە تازە شروع شدە است. 

کاک فواد در آنروز هم مصمم بودن خودش در ادامە مبارزە را بە آنها نشان داد و هم اینکە آنها را متقاعد کرد کە دیگر در این زمینە سخنی نگویند.

◾️٢٩ مهرماە در شهر مریوان با جمعهایی از دوستان و محافل مختلف دیدار و گفتگوهایی انجام داد. وی پس از آزادی از زندان تنها ٢٢ روز در میان خانوادە باقیماند و هیچگاە از حضور و دیدارش در میان اعضای خانوادە سیر نشدیم.

◾️۳ آبان‌ماە بە همراە یکی از دوستانش–سهراب کیقبادی (یاد عزیزش گرامی باد!)سفری بە شمال کردند و خواهرمان ملکە را باخود بە رامسر و نزد پزشکی چینی برای معالجە با طب سوزنی بردند. ملکە مدتی طولانی بود کە

از یک بیماری رنج میبرد و برای کاک فواد بسیار مهم بود کە وی مداوا شود.

◾️۵آبان‌ماە کاک فواد بە امید آزاد شدن کاک شعیب زکریایی بە جلو زندان قصر در تهران رفت. آنروز مسن ترین و جوانترین زندانیان زندان قصر آزاد شدند. صفر قهرمانی مسن ترین زندانی سیاسی بود کە ٣٢ سال در زندان بود.

کاک فواد بە همراە صفرخان بە دانشگاە تهران و سپس بە منزلشان رفت.

◾️آذرماە هنگامیکە بە ابتکار کاک فواد مراسم استقبال از شعیب زکریایی (کە از زندان آزاد شدە بود) برنامەریزی میشد، جناح مذهبی و ما احمد مفتی زادە اطلاعیەای پخش کردند تحت عنوان «او از ما نیست ». (یعنی اینکە بە پیشواز

وی نروید!) استقبال باشکوە مردم شهر سنندج کە انعکاس وسیعی داشت در واقع بە معنای دست رد زدن بر سینە جناح مذهبی و حمایت از جبهە چپ و رادیکال در سنندج بود.

 ◾️آذرماە و در جریان برگزاری نخستین کنگرە کومەلە کە در دو شهر نقدە و سنندج انجام گرفت، کاک فواد نقش تعیین کنندەای ایفا کرد.

در گرماگرم کنگرە اول کومەلە در نقدە، بنا بە تقاضای کاک فواد و بە منظور حمایت از توتونکاران منطقە بانە، جلسات را متوقف کردند. (مدتی بعد ادامە کار کنگرە در سنندج انجام گرفت).

در پاییز این سال کاک فواد بە همراە تعدادی از رفقای شهرهای اهواز،بروجرد و خرم آباد دیداری در شهر سنندج انجام داد. یکی از این رفقا محسن نهاوندی عضو سازمان چریکهای فدایی خلق بود کە در زندان رژیم شاە جزو محکومین بە ابد بود. وی در زندان بە صفوف کومەلە پیوستە بود و بدنبال سقوط رژیم شاە مسئول تشکیلات کومەلە در خرم آباد و اهواز بود. نهاوندی در سال ١٣٦٠

جانباخت. شخص دیگر این دیدار بهروز معینی بود. پرویز میری اهل اهواز یکی دیگر از حاضرین در این جلسە بود کە این دو نفر با کال تأسف هردو در جریان تصادف ماشین و در دو نقطە متفاوت جانباختند. یکی از اقدامات ارزشمند این رفقا این بود کە با همکاری سازمان وحدت انقلابی در اهواز کتابخانەای بە نام کاک فواد گشودند کە عکسی از کاک فواد زینت بخش تابلوی آن بود.

کاک فواد در همین ماە و در جریان هدایت اعتصاب مردم روستای «بیلو»ی مریوان برای باز پس گرفتن زمینهایشان از فئودالها نقش برجستەای ایفا کرد.

◾️دیماە جامعە معلمان مریوان بعنوان نخستین تشکل علنی و دموکراتیک ایجاد شد کە کاک فواد نقش عمدەای در بنیانگذاری آن برعهدە داشت.

◾️روز ١٢ بهمن‌ماه کاک فواد در مریوان بود؛ در این روز خمینی بە ایران برگشت و کودك نوزاد برادرمان حسین بنام (رزگار) جان سپرد.

◾️٢٢ بهمن‌ماه مجسمە شاە در مریوان پایین کشیدە شد و شهربانی تسخیر شد.

کاک فواد نخستین کسی بود کە از بالای دیوار حیاط وارد شهربانی شد. آنشب بنا بە پیشنهاد کاک فواد رئیس کلیە ادارات دولتی مریوان دستگیر شدند.

◾️٢٣ بهمن‌ماه کاک فواد در بیمارستان شهر سقز بە دیدار کاک محمد حسین کریمی شتافت کە روز قبل از آن و در جریان تسخیر شهربانی سقز زخمی شدە بود. 

◾️٢٤ تا ٢٦ بهمن‌ماه کاک فواد بەهمراە دیگر رفقای کومەلە در شهر بوکان جلسە داشتند.

◾️٢٦ بهمن ١٣٥٧ رفیق محمد حسین کریمی جانباخت. بدین مناسبت در این روز فعالیت علنی کومەلە اعلام گردید.

◾️٢٧ بهمن‌ماه در مراسم تشییع جنازە محمد حسین کریمی، کاک فواد شرکت کرد و در همین روز و بە همین مناسبت اولین اطلاعیە اعلام فعالیت علنی کومەلە پخش گردید.

◾️٣٠ بهمن ماه کاک فواد در مهاباد بود تا در جلسە مشترک نمایندگان مردم شهرهای کردستان با نمایندگان دولت جدید ایران شرکت کند. در این جلسە کاک فواد فعالانە در تدوین «قطعنامە هشت مادەای مهاباد » حاوی خواستهای مردم کردستان سهیم بود. این قطعنامە تسلیم نمایندگان دولت ایران گردید.

◾️١٦ اسفندماە سومین جلسە اتحادیە دهقانان با شرکت کاک فواد در مریوان برگزار شد.

◾️١٧اسفندماه (هشتم مارس ١٩٧٩) بمناسبت روز جهانی زن کاک فواد خطابەای در مورد روز زن و جایگاە زن در جامعە نوشت کە توسط ناهید محمدی در

جمعیت معلمین مریوان قرائت گردید.

◾️روزهای آخر اسفند و جنگ خونین نوروز سنندج کاک فواد در این شهر بود. رفقایی از کومەلە در مذاکرات با سران جمهوری اسلامی کە بە سنندج آمدە بودند، شرکت داشتند. در این جلسات صدیق کمانگر بعنوان سخنگوی شورا و نمایندە کومەلە در این گفتگوها شرکت داشت. کاک فواد بە منظور همفکری و تبادل نظر در مورد تشکیل شورای انقلاب شهر سنندج با رفقای خود در گفتگو و نشست بود.

سال_١٣٥٨

◾️۹ فروردین کاک فواد در سنندج بود کە حادثە جانگداز تصادف کاروان کمکهای مردم کردستان بە مردم ترکمن صحرا رویداد. در این جریان ٩ تن از رفقای عزیزمان بە نامهای فریدە و جمیل زکریایی، گلریز قبادی، فائزە قطبی،

دکتر فتح اللە نژادیان، جمیل سجادی، اساعیل علیپناە، دک ر اسعد وزیری و رئوف کمانگر جانباختند.

◾️١١ فروردین کاک فواد همراە با دیگر رفقا اطلاعیە کومەلە درمورد رفراندوم روز ١٢ فروردین روز رأی ندادن بە جمهوری اسامی را نوشتند.

◾️١٢ فروردین کاک فواد در سنندج در جوار دیگر رفقا در تظاهراتی وسیع برای گفتن نە بە رفراندوم جمهوری اسلامی شرکت کرد.

◾️٣١ فروردین جنگ نقدە در گرفت و کاک فواد در مهاباد همراە با جناب ماموستا شیخ عزالدین حسینی مشغول مشاورە بودند. وی مدام با رفقای کومەلە کە در نقدە محاصرە شدە بودند در ارتباط بود.

◾️١١ اردیبهشت (اول ماە مە), کاک فواد در مریوان بود کە برای اولین بار مراسم باشکوهی بمناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد.

◾️١٦ اردیبهشت‌ماه کاک فواد در جریان تظاهرات بزرگ شهر و روستاهای مریوان برای حمایت از دهقانان منطقە سوما و برادوست (ارومیە) نقش عمدەای ایفا کرد.

◾️شب ۵ خردادماه نخستین دستە پیشمرگان اتحادیە دهقانان بە رهبری کاک فواد از شهر خارج شدند.

◾️۸ خردادماه پیشمرگان اتحادیە دهقانان مریوان گشت سیاسی–نظامی علنی خود را آغاز کردند. روز بعد کاک فواد نامەای در مورد فعالیت این پیشمرگان برای رفقای کمیتە مرکزی کومەلە مینویسد.

◾️۸ تیرماه درگیری روستای خانگای جوجو (در منطقە مریوان) شروع میشود کە یکی از رویدادهای مهم منطقە مریوان در آنزمان بحساب میآید.

◾️١٢ تیرماه نشست بزرگ اتحادیە دهقانان و روشنفکران مریوان با شرکت نمایندگان ٦٦ روستا در آبادی «ولەژیر » برگزار شد کە در آن کاک فواد شرکتی فعال داشت. این نشست شهرت بە سزایی پیدا کرد.

◾️۲۰ تیرماه کنفرانس کمیتە مرکزی کومەلە در شهر مهاباد برگزار شد.

◾️٢١ تیرماه کاک فواد در مورد تجارب اتحادیە دهقانان، مشکلات داخلی سازمان کومەلە و مواضع خویش در زمینە اتحاد و تشکیل حزب کمونیست و چند موضوع مهم دیگر در (جمعیت راە رهایی زحمتکشان) سخنرانی کرد و بە پرسشهای شرکت کنندگان پاسخ داد. 

◾️٢٢ تیرماه کاک فواد و چند تن از رفقا بە منطقە ›مرگور‹ (در آذربایجان غربی)میروند و با تعدادی از مبارزین کردستان ترکیە دیدار میکنند.

◾️٢٣ تیرماه در مریوان تظاهراتی برپا میشود کە نقطەعطفی بود در مبارزات مردم شهر. در این تظاهرات میان نیروهای انقلابی از یکسو و نیروهای مسلح جمهوری اسامی از سوی دیگر، درگیری و تیراندازی رویداد. کاک فواد در این روز در مریوان نبود.

◾️٢٦ تیرماە شورای شهر مریوان تشکیل شد کە کاک فواد یکی از اعضای آن بود.

٢٦ تا ٢٨ تیرماه گفتگوهای فشردەای میان شورای شهر مریوان بە رهبری کاک فواد و فرماندە پادگان مریوان انجام شد تا راه حلی برای مشکلات شهر یافتە شود. کاک فواد از چندین منبع و از جملە تعدادی از آشنایان برای جمع آوری اطلاعات و چگونگی تحرکات نیروهای رژیم مثلاً در داخل پادگان مریوان استفادە کرد.

◾️٣١ تیرماە تا ١٤ مردادماه کوچ تاریخی مردم مریوان بە منظور اعتراض بە آمدن نیروهای سپاە پاسداران بە داخل شهر. این دورە از تاریخ مملو است از مبارزە،

تلاش و فعالیت مردم مریوان و کردستان. تعداد زیادی از مبارزین و آزادیخواهان ایران و کاک فواد ستارەگان درخشان این تاریخ کم نظیر هستند.

◾️۵ مردادماه راهپیمایی صدها مبارز شهر سنندج بطرف مریوان شروع شد کە برای نشاندادن پشتیبانی از کوچ مردم مریوان و همچنین با هدف اعتراض بە زندانی شدن تعدادی از رفقایشان در پادگان مریوان انجام گرفت.

◾️۷ مردادماه راهپیمایی صدها تن از شهرهای سقز، بانە و بوکان با همان هدف راهپیمایان سنندجی بسوی مریوان.

◾️١٣ مردادماه کاک فواد در اردوگاە «کانی میران» برای مردم مریوان سخنرانی کرد. این سخنان عبارت بود از تحلیل و جمعبندی پیآمدهای کوچ مردم، نقاط مثبت و زیانهای آن، گفتگوها با نمایندگان جمهوری اسامی و اینکە هنگام آنست

کە بە کوچ مردم خاتمە دادە شود و مردم بە شهر مریوان برگردند.

◾️۱۵ مردادماه کاک فواد میگوید مایل است کە همراە خانوادەاش باشد.

این آخرین دیدار خانوادە ما با کاک فواد بود. مادرمان بسیار نگران بود، گویی کە دلش خبردار شدە بود کە فاجعەای در انتظار خود و فرزندانش است. بە کاک فواد گفت: «فرزند عزیزم، خیلی میترسم و ترسم تنها از رژیم نیست، بلکە

از وابستگان آنها میترسم کە بە خون تو تشنەاند. میترسم بلایی سرت بیاورند و همچون اسماعیل شریفزادە تنها عکسهایت برایم بە یادگار بماند! (اسماعیل شریفزادە از مبارزان محبوب جنبش مسلحانە سالهای ٤٧–١٣٤٦ بود کە در درگیری با نیروهای ساواک و ژاندارمری جانباخت.)

 کاک فواد آرام و متین بە مادرمان جواب داد: «مادر جان با احترام تمام برای احساسات مادرانەتان میخواهم کە از

این فکرها نکنید. بچەهای دیگر دوروبرتان هستند. »

◾️شب پانزدهم مردادماه در روستای «گویزە کویرە» مریوان همراە با پیشمرگان اتحادیە دهقانان جلسەای میگیرد و در مورد رابطە و موقعیت تشکیلاتی اش در سازمان کومەلە با آنها سخن میگوید.

◾️١٦ مردادماه کاک فواد و رفیق عثمان روشن تودە بە سنندج سفر میکنند.

همسفرانشان آنهایی بودند کە عازم شرکت در نخستین آموزشگاە پیشمرگان

کومەلە در روستای «گورە مر» در منطقە سردشت بودند. (یحیی دونداری، صالح سرداری، حمید فرشچی، حسن شعبانی و . .)

◾️١٧ مردادماه کاک فواد بە درە «خری ناوزنگ» در کوهستانهای مرزی ایران و عراق برای دیدار با اتحادیە مهینی کردستان و آقای جلال طالبانی سفر میکند.

◾️١٩ مردادماه بە روستای «گورەمر» بازمیگردد.

◾️٢٠ و ٢١ مردادماه بە مهاباد و بوکان میرود.

◾️٢٢ مردادماه کاک فواد و عثمان روشن تودە بە پاوە رفتە و بە دیدار با مردم متحصن روستای «قوری قلعە»در منطقە اورامان میروند. کاک فواد برای متحصنین سخنرانی میکند.

◾️٢٣ مردادماه بدنبال پیچیدە شدن اوضاع در شهر پاوە و چند منطقە دیگر، مجددا بە دیدار اتحادیە میهنی میرود.

◾️٢٤ مردادماه کاک فواد در روستای «گورە مر»در جمع رفقای کومەلە حاضر میشود و آنها را راضی میکند کە بە دعوت حزب دموکرات برای شرکت در مراسم ٢٥ مرداد (سالروز تشکیل حزب دموکرات کردستان ایران در شهرک ربط) منطقە سردشت پاسخ مثبت بدهند. رفیق عمر ایلخانیزادە در آنجا پیامی قرائت میکند و کاک فواد خود نیز در مراسم شرکت میکند.

کاک فواد و رفقا ابراهیم علیزادە و حسین مرادبیگی (حمە سور) هم در «گورەمر» بودند کە خبر درگیری در منطقە کرفتو (نزدیک دیواندرە مابین شهرهای سنندج و سقز)و جانباختن رفیق یحیی خاتونی (از معلمین و روشنفکران انقلابی شهر سقز)میرسد. آنها فورا جلسەای تشکیل میدهند و صحبت از این میکنند کە چگونە فعالین «جمعیت » های شهرهای کردستان و نیز سازمان کومەلە بطور عملی وارد مبارزە شوند. گفتگوی زیادی صورت میگیرد و نظرات مختلفی ارائە میشود. یکی از رفقا پیشنهاد میکند رأی گیری کنند. کاک فواد حرفش را قطع میکند و میگوید «ما باید مستقیما بە مثابە تشکیلات کومەلە وارد عمل بشویم

و هیچ لزومی بە رأی گیری نیست. چند نفر برای رفتن بە آنجا حاضر شوند، من هم همراە خواهم بود. » همراە چند تن بە شهر بانە میروند. در آنجا بە رفیق محمد مهتدی میگوید با شیخ جلال حسینی تماس بگیر تا از نظر نظامی برای

درگیری «کرفتو» بە ما کمک کند.

◾️٢٧ مردادماه کاک فواد از بانە بە سقز میرود و از آنجا عازم کرفتو میشود. وقتیکە میرسند درگیری تمام شدە است.

◾️٢٨ مردادماه در «جمعیت دفاع از زحمتکشان» در سقز نشستی صورت میگیرد.

در آنجا افرادی در مورد پشتیبانی کردن از اتحادیە دهقانان صحبت میکنند. کاک فواد آخرین نفری است کە صحبت میکند و میگوید اتحادیە دهقانان نقش خود را ایفا کردە و کارش تمام شدە است. اکنون باید خودمان را برای مقابلە در برابر هجوم رژیم بە کردستان آمادە کنیم.

◾️٢٩ مردادماه بخشی از رهبری کومەلە در شهر بوکان جمع میشوند و اطلاعیەای مینویسند تحت عنوان «خلق کرد در بوتەی آزمایش » کە ایدە آن را کاک فواد پیشنهاد کردەاست. این اطلاعیە درواقع اعلام موضع کومەلە در قبال فرمان جهاد بە کردستان بود.

◾️٣٠ مردادماه کاک فواد بە شهر بانە میرود.

◾️٣١ مردادماه در جلسە جمعیتهای شهرهای کردستان در شهر بانە شرکت میکند. در این روز بە خانەای در سنندج تلفن میزند و با ملکە و حشمت کە آنجا هستند

صحبت میکند. با ملکە در مورد نگرانی اش از زندانیان پادگان مریوان سخن میگوید و اصرار دارد کە هرچە زودتر آنها بە مریوان برگشتە و با تمام توان و نیروی خود در اعتصابی کە در جلو دژبان ژاندارمری مریوان براە افتادە است، شرکت کنند و بکوشند تا زندانیان را آزاد کنند.

◾️اول شهریورماە کاک فواد در جلسەای بمنظور همکاری سازمانهای سیاسی در شهر بانە شرکت کردە است؛ مام جلال طالبانی و رهبرانی از اتحادیە میهنی نیز در این جلسە شرکت داشتند.

◾️۲شهریورماه نشست تمام جریانات سیاسی کردستان ایران یعنی کومەلە،حزب دموکرات و سازمان چریکهای فدایی و تعدادی دیگر برای بحث پیرامون چگونگی مقاومت در برابر یورش رژیم بە کردستان برگزار شد.

◾️۳ شهریورماه در پادگان مریوان ٩ تن از مبارزین شهر بە نامهای احمد و حسین پیرخضری، بهمن اخضری، جلال نسیمی، فایق عزیزی، احمد قاضی زادە، علی داستانی، امین مصطفی سلطانی و حسین مصطفی سلطانی تیرباران میشوند.

◾️۴ شهریورماه خبر اعدامهای پادگان مریوان بە کاک فواد میرسد.

◾️۵ شهریورماه کاک فواد بە همراە ابراهیم جلال کە از مسئولان نظامی اتحادیە میهنی کردستان است و بین بیست تا سی پیشمرگ بە همراە داشت با ماشین عازم منطقە مریوان میشوند. در نزدیکی روستای «وشکلان» بە رفقای

اتحادیە دهقانان و مبارزینی کە از شهر مریوان خارج شدەاند، میرسند.

◾️٦ تا ٧ شهریورماه کاک فواد مرتبا در حال جلسە گرفتن با رفقای مختلف و تلاش برای سازمان دادن مجدد نیروی مسلح آنهاست. همچنین نقشە و طرح حملە بە منظور تصرف پادگان مریوان را با آنها درمیان میگذارد.

◾️۸ شهریورماه کاک فواد، ابراهیم جلال، طهمورث اکبری (چریک فدایی)، آقای شیخ عثمان خالدی و پسرشان ناصح از «وشکلان» بطرف جادە مریوان-سقز میروند با این هدف کە ماشینی گیر آوردە و بە بانە برگردند. بدلیل اینکە پاسگاە روستای «قمچیان» در آن دوروبر از طرف رژیم بازگشایی شدە، مسیرشان را تغییر دادە و دیر وقت شب وارد روستای «آگجە» میشوند.

◾️۹ شهریورماە سال ١٣٥٨ از روستای «آگجە»خارج شدە و قصد دارند بە جادە مریوان – سقز رفتە تا بلکە ماشینی برای رفتن بە بانە گیر بیاورند. نزدیک ساعت دە صبح مطابق نقشەای از پیش طراحی شدە و مشکوک از جانب رژیم،

در میان روستاهای «بسطام» و «کانعمت» با نیروی مسلح زیادی مرکب از مزدوران و پاسداران بە رهبری مصطفی چمران درگیر میشوند. 

کاک فواد و رفیق طهمورث بدنبال چند ساعت درگیری و مقاومت جانشان را از دست میدهند.

قابل توجە اینکە در آن چند روز و بویژە در روز نهم شهریور اوضاع منطقە بسیار غیرعادی و پیچیدە شدە بود. مرتبا هلیکوپتر بر فراز روستای آلمانە، محل اقامت خانوادەی ما در پرواز و آمد و رفت بودند. این رفت و آمدها آنچنان

چشمگیر بود کە مادرمان در میانە شیون و زاری در سوگ دو فرزند اعدام شدەاش حسین و امین، هراز گاهی بە زبان کردی میگفت: «طیارەهای چمران اینور و آنور میروند، در پی شکار جوانان مریوان هستند .»

◾️۱۰ شهریورماه قبل از ظهر جنازەها را بە مریوان منتقل میکنند. ساعت یازدە صبح جنازە کاک فواد بە روستای آلمانە میرسد و در میان موجی از احترام و عشق فراوان توأم با اندوە خانوادە و مردم زیادی کە در گورستان «تالە سوار»

حاضر شدە بودند، در کنار دو برادر دیگرمان کاک امین و کاک حسین، بە خاك سپردە شدند. در همانروز رادیو تهران در بخش اخبار ساعت دو بعد از ظهر خود خبر جانباخن کاک فواد را بعنوان خبری مهم پخش کرد.

یاد عزیزش در دل ما نسل جوان، رهروانِ راه سرخش برای همیشه خواهد ماند و زندگی مبارزاتی او الگوی ما برای رسیدن و به دنیای برابر و عاری از هرگونه ستم و نابرابری خواهد بود.

برگرفته از کتاب: کاک فواد مصطفی سلطانی، بیوگرافی، آرمانها و چگونگی جانباختنش

به قلم: ملکه، رضا و حشمت مصطفی سلطانی

پی‌نوشت: اگر احیاناً اشتباه تایپی وجود داشت ایراد از من است و لطفاً آن را کامنت کنید که ویرایش کنم.

افشین_ندیمی 

سه شنبه ٩ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


۱۴۰۰ شهریور ۸, دوشنبه

🎥 طالبان یکی از هنرمندان افغانستان را به رگبار بست


💢 طالبان، فواداندرابی، خواننده مشهور را از خانه خود در روستای کیشن آباد اندراب بیرون کشید و به رگبار بست. 

پسر وی قتل پدرش به دست طالبان را تایید کرد.

ویدئویی از فواد اندرابی، خواننده مشهور افغان را ببینید.

لینک یوتیوب

https://youtu.be/uuEBH923meY

لینک تلگرام

https://t.me/kargarnews1

دوشنبه ۸ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

🎥 یکی از ساختمان های شهر دیرالزور که زمانی محلی برای شکنجه زنان ایزدی بود

اکنون به همت این زنان و با خودسازمان دهی آنان به شورای حمایت از زنان تبدیل شده است. 

لینک یوتیوب

https://youtu.be/0heKOkXc7VA

لیک تلگرام

https://t.me/kargarnews1

دوشنبه ۸ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 


💢مرگ ۶۶۹ نفر بر اثر کرونا در ۲۴ ساعت گذشته



⭕️ این آمار رسمی قطعاً بسیار پایین‌تر از آمار واقعی است

دوشنبه ۸ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


💢سفره‌های خالی مقابل استانداری کرمانشاه


 

 ◾️صبح امروز کارکنان شرکت جهاد نصر در اعتراض به عدم پرداخت ۱۳ ماهه حقوق در مقابل استانداری کرمانشاه تجمع کرده و با پهن کردن سفره‌های خالی نسبت به این مسئله اعتراض داشتند. 

کولبر_نیوز

kolbarnews

https://t.me/kargarnews1


بیانیە، بیش از ۵٧٠ نفر از فعالان مدنی, سیاسی و صنفی

🎥 بیش از ۵٧٠ نفر از فعالان مدنی, سیاسی و صنفی با انتشار بیانیه ای ضمن حمایت ازچهار وکیل و فعال مدنی بازداشت شده, تاکید کردند که فرمان خامنه ای در منع واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی, دلیل اصلی مرگ هزاران ایرانی است .

لینک یوتیوب

https://youtu.be/V4HkDUpnY-o

لینک تلگرام

https://t.me/kargarnews1

دوشنبه ۸ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

📣 سخن_روز / ٨ شهریورماه ۱۴۰۰ 💢آزادی بدون قید و شرط زندانیان سیاسی یک شعار محوری در جنبش اعتراضی جاری


✍ پایگاه خبری بهار از جمله سایتهایی است که از دستگاه سانسور جمهوری اسلامی مجوز دریافت کرده است. این سایت در گزارشی، از ۲۹ برابر شدن آمار زندانیان از آغاز انقلاب 1357 تاکنون خبر داده و نوشته است: در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، حدود ۲۹۰ نفر در زندان هستند. به گزارش این پایگاه خبری، ۲۵ درصد جمعیت کیفری زندان‌ها را افراد بازداشت شده پیش از محاکمه (بازداشت موقت) تشکیل می‌دهند. این گزارش همچنین می‌گوید که طبق آمار رسمی سازمان زندان‌ها، این شمار از زندانیان جزو زندانیان ثابت هستند. هر ساله نیز حدود ۶۵۰ هزار نفر از ایرانیان طعم زندان را (ولو در حد یک روز) می‌چشند. این حجم از ورودی، در حالی است که ظرفیت رسمی زندان‌های کشور، تنها ۸۸ هزار نفر اعلام شده است. این گزارش توضیح می‌دهد که بر اساس آمارها، تعداد زندانیان قبل از انقلاب با توجه به جمعیت ۳۶ میلیون نفری ایران در آن زمان، حدود ۱۰ هزار نفر بوده است

ایرانِ تحت حاکمیت جمهوری اسلامی جزو معدود کشورهای جهان است که هنوز فعالین سیاسی و اجتماعی در آن به زندان افتاده، شکنجه و اعدام می شوند. آمار دقیقی از تعداد زندانیان سیاسی در ایران وجود ندارد. حکومت اسلامی اساساً منکر وجود زندانیان سیاسی در ایران است و از دستگیر شدگان سیاسی به عنوان زندانیان امنیتی نام می برد. جمهوری اسلامی از بدو روی کار آمدن، همه زندانهای رژیم پادشاهی را تحویل گرفت و در طی چهار دهه صدها زندان مخفیِ بی نام و نشان را به زندانهای موجود در کشور افزود. بطوریکه به اِقرار خود مقامات کشور، جمعیت زندانیان را بیست و نه بار به نسبت دوران سلطنت افزایش داد. بدین ترتیب ایران از لحاظ تعداد زندانیان به نسبت حمعیت کشور در صدر کشورهای جهان قرار گرفت. رژیم اسلامی نه تنها تعداد زندانیان سیاسی را بسیار افزایش داد، بلکه اتهاماتی که به دستگیری زندانیان به بهانه امنیتی و تهدید علیه امنیت نظام وارد می کند نیز بسیار گسترش داد . رژیم هیچگونه مخالفت و دگراندیشی را در هیچ حوزه حیات سیاسی جامعه به رسمیت نشناخته و آنها را بعنوان خطری تهدید کننده برای بقای رژیم تلقی می‌کند .

از همان روز اول حکومت اسلامی نه فقط سازمانهای سیاسیِ مخالف رژیم بلکه افراد چپ و کمونیست، فعالین کارگری، سکولارها و دموکرات‌ها، اقلیت های ملی و مذهبی، مردم کردستان و بهائیان با دشمنی و خشونت عریانی روبرو بوده و هزاران نفر از آنان اعدام ، شکنجه ، زندانی و یا ناچار به ترک کشور شدند. زنان و فمنیست ها ، فعالین حقوق بشر و وکلای شریف و آزادیخواه ضربات سنگینی را از استبداد دینی متحمل شدند . نویسندگان ، روزنامه نگاران ، هنرمندان ، موزیسین ها و سینماگران، موج دیگر سرکوب و فشار رژیم بودند. فعالین محیط زیست و همه فعالین اجتماعی به بهانه های مسخره به زندان کشانده شده و در مواردی اعدام شدند. دامنه رفتار رژیم با مخالفان به جائی رسید که دیگر حتی جناحها و سرانی از حکومت اسلامی را هم به حصر و زندان فرستاد. امروز دیگر کمتر خانواده ای در ایران یافت می شود که فرد و یا افرادی از آنها بدلایل سیاسی به زندان نرفته ، اعدام نشده و یا ناچار به مهاجرت نشده باشند . 

ویدئو هائی که اخیراً از رفتار مامورین رژیم با زندانیان عادی در زندان اوین انتشار یافته است، نشان می دهند که خشونت رژیم تنها متوجه زندانیان سیاسی نیست، بلکه زندانیان عادی نیز با انواع توهین، شکنجه و هتک حرمت روبرو هستند. زندانی در ایران به طور کلی از هیچگونه حقوقی برخوردار نیست. تنها گروهی که در زندانهای رژیم وضعیت خوبی دارند، مفسدین مالی و افراد با نفوذ و اعضا خانواده و بستگان هیئت حاکمه ایران است .

زندانیان سیاسی جزو بهترین و شریف ترین بخش جامعه هستند. آنها انسانهائی هستند که برای آزادی، برابری، لغو تبعیض، برچیدن دائمی شکنجه و اعدام، حقوق مردم زحمتکش و فقیر، عدالت و لغو هرگونه تبعیض ملی، مذهبی و جنسیتی مبارزه کرده و برای تحقق آرمان‌های انسانی خود بهائی سنگین می پردازند.

آزادی کلیه زندانیان سیاسی، لغو شکنجه و اعدام پیش شرط هرگونه گشایش و اعتلای سیاسی است و ضروری است شعار آزادی فوری تمامی زندانیان سیاسی کلیدی ترین و مهم ترین شعار مردم ناراضی در همه ایران باشد .

هیچکس را نباید بجرم مبارزه برای حقوق خود، بجرم اعتراض علیه فلاکت و ستمگریهای موجود، بجرم داشتن عقیده مخالف و انجام فعالیت سیاسی بازداشت و زندانی کرد. اگر قرار است کسی در کنج زندانها باشد، این عاملین و مسببان وضع موجود هستند که باید به زندان بروند، یعنی همان کسانی که فرزندان مردم را به زندان و زیر شکنجه می برند، همان کسانی که جگر گوشگان مردم را می کشند و در گورهای بی نام و نشان دفن می کنند، آنان که ثروت جامعه را به غارت می برند و این بار عظیم رنج و محرومیت و بیحقوقی را بر مردم تحمیل کرده اند. 

هیچ کس را نباید به خاطر عقیده و به خاطر فعالیت سیاسی اش به زندان انداخت. همه آحاد جامعه باید از آزادی بی قید و شرط سیاسی، آزادی فعالیت سیاسی و تشکیل احزاب،آزادی عقیده و تبلیغ آن، آزادی بیان و مطبوعات، آزادی اجتماعات، تظاهرات، اعتصاب،تحصن، و آزادی تشکیل سندیکا، و هر نوع تشکل صنفی و سیاسی دیگر برخوردار باشند.

بساط رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی، این حکومت ترور، زندان و شکنجه ، باید با مبارزه انقلابی کارگران و مردم محروم و ستمدیده از این کشور برچیده شود و در فردای پیروزی، آزادیهای بی قید وشرط سیاسی بعنوان جزیی از منشور انقلاب، به نیروی قیام کنندگان در سراسر کشور اعلام و اجرا گردد. 

دوشنبه ۸ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1


💢بیانیه ۵۷۵ نفر از معلمان، کارگران ، دانشجویان و فعالان سیاسی و مدنی در حمایت از چهار وکیل و فعال مدنی بازداشت شده

 

( مهدی محمودیان، آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، محمدرضافقیهی)

( لیست تکمیلی امضاها به ۶۰۰ نفر رسیده است )

با درود و احترام به تمامی تلاشگران عرصه دفاع از حقوق مردم

⭕️ طبق آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت در دو_سه ماه اخیر آمار فوت شدگان براثر بیماری کرونا درسراسر جهان به علت واکسیناسیون همگانی کاهش بسیار چشمگیری داشته است و در بیشتر کشورها زندگی نسبتاً عادی جریان پیدا کرده است. این در حالیست که در ایران شاهد افزایش چشمگیر و فاجعه بار مبتلایان به کرونا و متاسفانه فوت شدگان هستیم.  مهمترین علت افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان در ایران در دو- سه ماه اخیرعدم واکسیناسیون همگانی و به موقع در کشور است. که به دو علت یکی تاکید نابجا و ادعای ناصحیح درباره توان تولید واکسن در کشور حتی بیش از نیاز مصرف داخلی و دیگری صدور فرمان ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی  از سوی رهبر،اطاعت وزیر بهداشت وحمایت ۲۰۰ نماینده مجلس از این فرمان و به دنبال آن دو نامه *منتسب* به ۲۵۰۰ پزشک و بیش از ۱۰هزار پرستار و کادر درمان در تایید نظر رهبر بود. فرمانی که تصمیم روزهای اخیر در صدور مجوز واردات واکسن های فایزر و آسترازنکا آشکارا نشان از نادرست،غیرکارشناسانه،غیرعلمی و سیاسی بودن فرمان پیشین دارد که امروز گریبان همه مردم را گرفته است.

در این شرایط بویژه با پیش بینی احتمال شیوع سویه های جدید و خطرناکتر ویروس کرونا و ورود به پیک ششم بیماری ضروری ترین اقدام واردات سریع واکسن به میزان لازم و واکسیناسیون فوری *همه* مردم است.همچنین رسیدگی قضایی به تخلفات کسانی که به هر نحو در عدم مقابله صحیح و اصولی با این بیماری از ابتدا تا امروز نقش داشته اند نیز ضرورت دارد.زیرا تداوم روند مدیریت غیرعلمی با غلبه رویکرد سیاسی در مواجهه با این بیماری میتواند فجایعی بیشتر و بزرگتر از آنچه تا امروز رخداده است را رقم بزند. از اینرو این اقدام قطعا جنبه پیشگیرانه نیز به همراه خواهد داشت. البته اگرچه آسیب های فراوان جانی،روحی،روانی،اجتماعی و مادی ناشی از این شیوه مدیریت از هر نظر جبران ناپذیر است اما در مواردی اینچنینی حمایت حقوقی از آسیب دیدگان و برخورد قضایی با عاملان و مقصران میتواند مرهمی باشد بر زخم دل صدها هزار انسانی که به نحوی از این ماجرا به سختی آسیب دیده اند. اما به دلیل فقدان یک دستگاه قضایی مستقل شاید امید چندانی به انجام این کار از سوی دستگاه قضایی و ورود مدعی العموم به پرونده نباشد.ولی با این وجود شکایت از همه مسئولانی که در این موضوع هر یک به نحوی نقش داشته اند حق یکایک خانواده ها و افراد آسیب دیده است.همچنین همه مردم بویژه کسانی است که در این زمینه آگاهی و توان بیشتری دارند موظفند به هر شکل که میتوانند از خانواده های آسیب دیده حمایت کنند.

در راستای همین انجام وظیفه انسانی،اخلاقی،شهروندی و حتی حرفه ای تعدادی از وکلا و فعالان مدنی با برگزاری چند جلسه گفتگو و مشورتی درصدد اتخاذ تصمیم بودند که آیا در این زمینه شکایتی طرح بشود یا خیر؟ و اگر بنا بر طرح شکایت باشد، این شکایت از کدام مسئول یا مسئولان صورت بگیرد؟ اما پیش از هر تصمیمی نیروهای امنیتی به شکل غیر قانونی به محل نشست این افراد ورود کرده و اقدام به بازداشت و زندانی کردن غیرقانونی آنها نموده و نیز برخلاف نص صریح قانون به این افراد اجازه دسترسی به وکیل انتخابی نداده اند.آنچه در این میان بسیار تعجب آور است این است که این عزیزان هنوز نه تصمیمی گرفته بودند و نه هیچ اقدامی انجام داده بودند که اگر انجام هم شده بود و تصمیم به شکایت از رهبر نیز گرفته شده بود، طبق اصل 107 همین قانون اساسی که آقایان خود را حامی و مدافع آن میدانند به صراحت آمده است "رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است" یعنی حتی در صورت طرح شکایت از رهبر نیز هیچگونه اقدام مجرمانه ای از سوی این عزیزان صورت نگرفته است که ضابط قضایی اجازه دستگیری وبرخورد با آنها را داشته باشد. لذا ما امضا کنندگان این بیانیه ضمن تقدیر و تشکر از مسئولیت شناسی آقایان مهدی محمودیان، آرش کیخسروی،مصطفی نیلی و محمدرضا فقیهی هر گونه برخورد قضایی و ایراد اتهام در ارتباط با این موضوع به این عزیزان را محکوم نموده و حمایت کامل و قاطع خود را از آنان اعلام میداریم و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنها هستیم.

در ضمن اعلام میکنیم که ما نیز خواستار برخورد قانونی و قضایی در مراجع ذیصلاح با مقصران و عاملان مرگ بیش از یکصد هزار نفر از هموطنان بیگناه خود که بر اثر مدیریت ضعیف و مواجهه ناصحیح مسئولان در مقابله با بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند هستیم.

لیست کامل امضاها را اینجا ببینید؛

دوشنبه ۸ شهریورماه ۱۴۰۰

کارگرنیوز

Karegarnews 

https://t.me/kargarnews1

 

 اسامی امضاها


علی آدم پیرا

محمدعلی آذرپیرا

خورشید آراسته

مریم آرامش

آریا آرام نژاد

سپهر آریانی

مریم آرین مهر

پروین آزاد

ویکتوریا آزاد

صلاح آزادی

جمیله آشوری

حسن آغاسی

رضا آقاجانلوزاده

حسن آفاخانی

حسین آقاخانی

حسین آقازاده

شفیع آقازاده

سوری آقایی

علی آقایی

مسعود آقایی

بهنام ابراهیمی

محمد ابراهیمی

زینب ابوترابی 

صادق ابوترابی

فرزین اجلالی

علی احسانی

شیرین احسانی راد

یادگار احمدی

 زرتشت احمدی راغب

فخرالدین احمدی سوادکوهی

آفاق اخوان

سعید اردشیری

سارا ارومیه

پروین اسفندیاری

فتانه اشتیاق

فاطمه اسانلو 

آرش اسماعیلی

حسن اسمعیلی

حسین اعتمادی 

مجید اعتمادی فر

سحر افژول

رسول اکبری

محمد اکبری

منوچهر اکبری

ابراهیم الله‌بخشی

پریسا الهی

گوهر اللهیاری

محمدرضا امامی

سید حسن امین

اکبر امینی

امیر امینی

اسماعیل اوجی

مزدک ایرانی

محمد باباخانی

رها بابا زاده

پانی بابک نیا

فاطمه بابایی

مهنازبابایی

غلام بارز

جیران باریکانی

مسعود باستانی

محمد مهدی باقرزاده

شیرین باقری

نسرین باقری

شهپر بامداد

آرزو باهر

بهروز بخشی زاده

شهره برادران

بهمن برنا

رستم برومند

هادی برومند

آیدا برهانی

رضا برهانی

عشرت بستجانی

رویا بلوری

حیدرعلی بنائیان

شبنم بهارفر 

امیر بهارلو

مریم بهاری

مینو بهاری 

فروغ بهلولی

نسرین بهمن پور

اسداله بهنامیان

داود بیات

رقیه بیگدلی

آریا پاکدل 

سهیلا پرویزی

عطیه پرهام

میترا پرهام

شقایق پناهی

میلاد پور عیسی

ساغر پورمند

هیراد پیربداغی

حسین پیری

علی پیری

هادی ترابی

مژگان تقی زاده

یداله تورانی

سعیده ثابت

مجید ثابت

محبت ثابتی

کیوان ثقفی

حمید جباری

سمیه جاهد عطاییان

محمد جعفر آبادی

برهان جعفری

حسین جعفری

پویا جگروند

شهناز جلالی

فاطمه جلالی

شادیه جلالی ثانی

آرمان جلالی زاده

محمد جلوخانی

سارا جلیل زاده

حمید جلیلی

علی جلیلی 

مستوره جنابی

احمد جوادی

نسرین جوادی

وحیده جوهرچی

جمشید جهانبخش

شهلا جهانبین

امرالله جهاندیده

شهاب جهانشاهی

احمد جهانیان

عطاله‌ جیرانی

مسعود جیرانی

آسو چراغی

زهرا چگینی

فریدون حاتم

فرح حاتمی

مهری حاج قاسمعلی

توران حبیب زاده

محمد حبیبی

علی حداد

فریده حدادی

فاطمه حسنی

حسین حسین زاده

رحیم حسین زاده 

رضا حسینی 

شرافت حسینی

علی حسینی

محسن حسینی

رضا حضرتی

یاور حق دوست

علی حقی

مریم حمیدی

یاسمین حنیفه

سلمان حیدری

عباس حیدری

محمد رضا حیدری

رامتین خادم

ناهید خادم

مهدی خادمی

غلامعلی خاکسار

محمد خاکساری

فوزیه خالصی

حوریه خانپور

سبا خانعلی

سحر خانعلیان

اشرف خانعلی زاده

 کاظم خانعلی زاده 

سارا خباز

شهلا خباززاده

توران خجسته

حسین خداپرست

ناهید خداجو

فاتح خدادوست

سجاد خداکرمی

افشین خدایی

پیمان خرسند

مروارید خرسندی

جلال خزاعی

مهتاب خزاعی

محمد خزایی

شایسته خسروی

محمد رضا خسروی

مریم خسروی

زهرا خماریان

زهرا خندان

کیارش خوانساری

محمد رضا خوانساری

توران خوش طینت 

ژیلا خیّر

حمید دارابی

محمد حسین داودی

عاطفه داودی

محمد داوری

علیرضا درویش

رامک درویشی

مجید دری

حسین دشتی

حسنا دقیق

احمد دورگلی

مهرداد دولت آبادی

نیلوفر دولتی

ایمان دهقان

میلاد دهقان

حسین دهقانپور

جواد دهقانی

مسیب رئیسی

پوران رحمانی

جلیل رحمانی

ذبیح الله رحمانی

زینب رحمانی

زهرا سادات رحمانی

فاطمه رحمانی

فریده رحمانی

مژگان رحمانی

سمیه رحمانی فر

شمیم رحمانی کیا

علی رحمتی

اکبر رحیمی

زهرا رحیمی

ابوالفضل رحیمی شاد

حسین رزاق

مبین رستمی

جواد رسول زاده

الهام رسولی 

امیر محمد رسولی

حسن رسولی

بابک رضائیان

مهدی رضایی

سعید رضایی مهر

صفرعلی رمضانی

افسانه رنگنی چراغ پور

مریم رنود

احمد روانخواه

صمد روانخواه

جعفر ریاحی

علیرضا ریاحی

کمال زارع

رودابه زارع وند 

منصوره زارعی

ابوالفضل زال بیگی

احمدزاهدی لنگرودی

محمد علی زحمتکش

پویا زمانی

محمدرضا زمانی

محمود زمانی

مریم زمانی

واله زمانی

کامران ساختمانگر

زینب سپهری

جلال ستایش

حسین سربندی

پرویز سفری

رضا سلمان زاده

آرش سلیمانی

آرمین سلیمانی

رحمان سلیمانی

 رزگار سلیمانی

کیوان سلیمانی

هادی سلیمانی

رامین سلیمی

مرضیه سلیمی

صلاح سورخی

سارا سیاهپور

محمد سیف زاده

صادق شریعت پناه

محسن شجاع 

منوچهر شجاعی

صغری شرف الدین

اصغر شریفی

جلال شریفی

فرهاد شریفی

عماد شریفی راد

مهناز شعبانی

ستاره شفیقی

مریم شکرانی

فرزاد شکری

مسعود شکری

احترام شکوری

رضا شکوهی

محسن شوندی

حسین شهبازی

عباس شهبازی

شهرام شهدوست

اصغر شیری

اصغر صادقی

امیر حسین صادقی

محمد صادقی

احد صادقیان

صديقه صالحوند

كبري صالحوند

محسن صالحی

عباس صالحی

رویا صباغی

وحید صباغی

غلامعلی صداقت پیشه

قاسم صداقتی

سمیرا صلواتی

سعید صیادی نصیری

ابراهیم طاهری

جمشید طاهری

فرشاد طاهری

محمد طاهری

بهمن طاهرخانی

زری طاهر خانی

فاطمه طاهر خانی

سعید طباطبایی

علی طباطبایی

حشمت اله طبرزدی

حبیب طحامی

مرضیه طلایی

مهریار ظفرمهر

مراد ظهرابی

سحر ظهوری 

شفا عابدی

هادی عابدینی

محمود عباس زاده

مریم عباسی

صدرا عبداللهی

محمد عبداللهی

شهریار عبداللهی

شیما عبدی

محمدی عبدی فر

شاهین عرفانی

شیوا عرفانی

مجید عرفانیان

منصوره عرفانی

حجت عسگری

امیرحسین عظیمی

مصطفی عظیمی

مهرداد عظیمی

طاهره علم بیگی

مجید علیپور

رضا علیجانی

سامان علیرمایی

 ابوالفضل عمویی

آرش عنایتی

امراله عنایتی

کیکاوس عنبری

علی اصغر غروی

مهوش غفاری

پروانه غلامزاده

علی غلامعلی زاده

مهسا غلامعلی زاده

منصور غلامی

هادی غلامی

اکبر فتاحی

اقبال فتحی

پیام فتحی

جمیله فتحی

رحمان فتحی

علی اصغر فتحی

راضیه فخارزاده

مستانه فخاری

ثریا فخرآبادی

مهدی فخری

اسدالله فخیمی

بهروز فراهانی

سمیه فراهانی

منوچهر فراهانی

نجم الدین فراهانی

محبوبه فرحزادی

حوریه فرج زاده 

ماه پری فرید همتی

علی فروزان

قربانعلی فرهادپور

 فرهاد فرهادی

سهیلا فرهودی

نسرین فرهومند

مسعود فرهیخته

ماه پری فرید همتی

یغما فشخامی

ژیلا فصیحی

مریم فصیحی

مهدی فقیه

ساسان فقیهی

محمد مهدی فلاح

ایوب فلاح زاده

علی فیض

سمانه فیض آبادی

ریحانه فیض اللهی

مجید فیضی

حسین قادری

سروه قادری

محمد قادری تفرشی

عزیز قاسم زاده

محمد قاسمی

مهرداد قاسمی

اکبر قاضیان

احسان قدیری

رسول قدیری

شهرزاد قدیری

جعفر قدیم خانی

مهدی قدیمی

حسن قربانی

عارف قربانی

محسن قربانی

محمد جواد قربانی

محی الدین قربانی

محمود قنبری

حوریه قهرمانی

امیر قهری

علی کارخانه

اشکان کاوه

سعید کاویانی

حنیف کراگری

فرشاد کریمی

علی کریمی

علی کشاورز

طناز کلاهچیان

ناصر کلهر

مرجان كمالی

مهشید کنگرانی

پروین کهزادی

قادر کهزادی

راضیه کیانی

نگار کیانی

نوشین کیانی

حسین کیوان شکوهی

مهرداد گریوانی

شاهرخ گلستانه

حمید گودرزی

تورج گورکانی

مسعود لدنی

کامران لطفی

مرتضی لطفی نژاد

رها لشگری

امین لقایی

فاطمه مالکی فر

مونا مافی

انوش متین

بهرام متین

فریده محلاتی

آرزو مرادویسی

رادا مردانی

شکراله مسیح پور

بهنام محمدی

پروین محمدی

دنیا محمدی

رضا محمدی 

صباح محمدی

 عادل محمدی

عسل محمدی

غلامرضا محمدی 

فریده محمدی

منوچهر محمدى

ناصر محمدی

هیوا محمدی

سیاوش محمودی

مهناز محمودی

ناهید محمودی فر

جوانمیر مرادی

قاسم مرادی

اتابک مریدی

کریم مصطفایی

هاتف مطهری

مهدی مظفری

اسماعیل مفتی زاده

فرنگیس مظلوم

عبداله مقدم

فرشته مقدم

 سعید ملک پور

فاطمه ملکی

هلن منشی زاده

مریم منصوری

حدیث موسوی

سامره موسوی

مسلم موسوی

محمد مومنی

مریم مولوی زاده

رضا مهاجر

حسین مهدوی

محمد مهدوی فر

لادن مهرعلی

مهدی میرزایی

حسن نایب هاشم

محسن نبات ریز

علی نجاتی

جواد نظامی

زهره نظامی

ثریا نور

دریا نور

حسین نوروزی

مریم نوروزی

سهیلا نوری

عباس واحدیان

مجتبی وفادار

مصطفی وفایی

نسترن ویسی

علیرضا هاشمی

آرزو هدایتی

مهرانه هدایتی

یوسف هدایتی

لیلا همتی زاده

محسن یاسمی زاده

امید یاوری

محسن یاوری

حسین یزدانپرست

حمیدرضا یزدانی

شراره يزدانی

شهره یزدانی

ایمان یعقوب عراقی

نصرت الله یزدانی 

فرهاد شیخی 

سعید شیخی 

محسن شیخی 

انار احمدی

فیروز اسماعیلی

سعید باقری

ژاله باقری

ارژن خاکسار

حیدر حسینی

هومن یادگاری 

 نرگس منصوری

جیران باریکانی

اسماعیل خالدی

اناهیتا شجاعی 

نوید آرامش 

فریدون قادری

هوشیار تیموری

ثریا هدایتی 

محمد رسولی

مریم رسولی 

سیما رادمنش

فواد کیخسروی

ترجمه سخنرانی رفیق ابراهیم علیزاده در پارلمان اروپا واقع در بروکسل - بلژیک

  💢ترجمه سخنرانی رفیق ابراهیم علیزاده در پارلمان اروپا واقع در بروکسل - بلژیک (کُردی به فارسی) رفیق ابراهیم علیزاده، دبیر اول کومه له سازما...