۱۴۰۱ فروردین ۸, دوشنبه

اخبار_تازه امروز 📣 ۱۴۰۱/۰۱/۰۹

 


#اخبار_تازه امروز 📣


 #9_1_1401 🗒

 تاریخ هجری شمسی                                  👆

 💠  سه شنبه 💠

 #29_3_2022 🗓

 تاریخ میلادی                                            👆

 🔴کانال تلگرامی #کارگرنیوز

https://t.me/kargarnews1 


📧 ایمیل کارگرنیوز:

Krgarnewz@gmail.com 


🔸آدرس: وبلاگ کارگرنیوز:

www.karegarnews.blogspot.com


🔹آدرس پیج فیسبوک کارگرنیوز:

https://www.facebook.com/KaregarNews/


🔹آدرس کانال یوتیوب YouTube کارگرنیوز:

https://youtube.com/channel/UC2CXO44zmGwwUGDjfJ48viw

(Kargar News)

اخبار ویژه کارگرنیوز/ ۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ - مجموعه اخبار و گزارشات ایران و کردستان و جهان





 🔹تلگراف کارگرنیوز/Telegraph

💢اخبار ویژه کارگرنیوز/ ۸ فروردین ماه ۱۴۰۱


⭕️مجموعه اخبار و گزارشات ایران و کردستان و جهان


لطفا روی لینک زیر کلیک کنید.👇👇👇


https://telegra.ph/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D9%86%DB%8C%D9%88%D8%B2-%DB%B7%DB%B8%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%87-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B1-03-28


دوشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۱

#کارگرنیوز 

@kargarnews1

Radio/Mp3/28 march 2022

https://t.me/kargarnews1/9280?single

 kargarnews/کارگرنیوز:

Radio/Mp3/28 march 2022


💢سخن روز - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸


🔺تنها روزنامه نابینایان در ایران تعطیل شد


💢دانش و مبارزه - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸


🔺آیا کارگران میتوانند پس انداز صرفه جویی وقناعت کنند


💢دیالوگ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸


🔺کاریگەری شەر لەسەر دەروونی ئینسان


💢وته ی روژ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸


🔺تەنیا رۆژنامەی نابینایان لە ئێران داخرا


دوشنبه ۸ فروردین  ۱۴۰۱

#کارگرنیوز 

@kargarnews1


رادیو ده نگی ئازادی و یه کسانی

🚩📻@azadiyaksani


دوشنبه ۸ فروردین  ۱۴۰۱

#کارگرنیوز 

@kargarnews1

کشته و زخمی شدن ۶ نفر در مسیر پیرانشهر به تمرچین

 


🎥 کشته و زخمی شدن ۶ نفر در مسیر پیرانشهر به تمرچین


🔺 برپایه‌ی گزارش رسیده امروز دوشنبه ۸ فروردین ماه ١۴۰۱ بر اثر برخورد دو دستگاه سواری پراید با هم در مسیر پیرانشهر به تمرچین دو نفر کشته و چهار نفر دیگر به شدت زخمی شدند.


لازم به ذکر است که وضعیت زخمی شدگان وخیم اعلام شده است.

تنها روزنامه نابینایان در ایران تعطیل شد! سخن روز/۸ فروردین ماه ۱۴۰۱

 


kargarnews/کارگرنیوز:

💢تنها روزنامه نابینایان در ایران تعطیل شد!


📣سخن روز/۸ فروردین ماه ۱۴۰۱


⭕️ته‌نیا رۆژنامه‌ی نابینایان له‌ ئێران داخرا


✍بر اساس گزارش سایت اینترنتی میدان : 

روزنامه‌نگاران روزنامه «ایران سپید»- روزنامه ویژه نابینایان که به خط بریل چاپ می‌شد- همگی اخراج شدند و روزنامه هم تعطیل گردید. صاحب امتیاز این نشریه، خبرگزاری جمهوری اسلامی ا‌ست که یک نهاد دولتی‌ست و این اولین بار نیست که یک موسسه‌ وابسته به دستگاه‌های دولتی از خدمات به معلولان خودداری می‌کند. نخستین شماره این روزنامه آبان ۱۳۷۵ منتشر شد. معلولان بارها تجمعاتی اعتراضی علیه شرایط نامناسب خود، از جمله اجرایی‌نشدن کامل قانون حمایت از حقوق معلولان برپا کرده‌اند؛ قانونی که با وجود کاستی‌های بسیار، می‌تواند حداقلی از خواسته‌های معلولان را تامین کند. این قانون به مسائلی مانند خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، مناسب‌سازی، کارآفرینی و اشتغال، حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی می‌پردازد . 


دوشنبه ۸ فروردین  ۱۴۰۱

#کارگرنیوز 

@kargarnews1


ایران جزو کشورهای است که تعداد بیشتری نابینا و کم بینا دارد و تخمین زده می شود بسیار بیشتر از یک ملیون نفر از جمعیت کشور با مشکلات و معضلات اجتماعی ، کاری و زیستی نابینایی و کم بینایی روبرو هستند . فقدان خدمات پزشکی و درمانی لازمه ، فقر و تغذیه نامناسب ، عدم وجود کنترل سالانه چشم پزشکی ، جنگ و تصادفات ، انفجار مین در کردستان و دیگر مناطق مرزی ، شکنجه زندانیان سیاسی ، تیراندازی و مجروح کردن تیراندازی به کولبران در کردستان و سوخت بران در بلوچستان ، تیراندازی با تفنگ ساچمه ای به روی معترضین در شهرهای ایران از جمله دلایل نابینایی هستند.  

نابینایان و کم بینایان علاوه بر مشکلاتی فیزیکی با معضلات اجتماعی و اقتصادی بسیاری روبرو هستند که بعضا باعث محرومیت و تبعیض بیشتر از سویی و عدم وجود فضای مناسب برای رشد و بکارگیری توان و استعدادهای این بخش از مردم در جامعه است .

مشکلات فرهنگی ، خانوادگی و اجتماعی بخش قابل توجهی از مشغله و محدودیتهای زندگی نابینایان را تشکیل می‌دهد .خانواده و بویژه در روستاها و مناطق دور دست که امکان اشتغال و تحصیل کمتری دارن، علیرغم عشق و احساس مسئولیت ستایش برانگیز خود در مورد اعضا نابینای خانواده ، عملا قادر به فراهم کردن شرایط لازمه برای تحصیل و ادامه آن در سطوح بالای دانشگاهی و کمک به امر اشتغال عزیزان خود را ندارند . دخالت و حتی تحمیل خواست خانواده به اعضا نابینا در مورد ازدواج و اشتغال چه بسا رنج و مشکلات نابینایان را افزایش داده است .

حکومت اسلامی و نهادهای دولتی که مسئول ایجاد امکاناتی تحصیلی و کاری برای مردم نابینا را دارند ، موظف هستند به شکوفایی و توانا سازی این قشر اسیب پذیر جامعه بپردازند ، عمدتا از ایجاد و تامین مناسب سازی اماکن عمومی برای نابینایان غافل هستند . معابر عمومی ، پیاده روهای باریک و گاهی پلکانی ، سایه بندهای کوتاه در پیاده روها ، چاهها و گودال های سرباز و محافظ نشده ، عدم تامین و تربیت سگ های راهنما برای نابینایان، عدم تامین مسکن مناسب ،عبور از جاده های نامناسب و چه بسا خطرناک برای نابینایان بخشی از مشکلات موجود برای نابینایان و کم بینایان است .

مردم ، همسایگان ، هم محله ای و هم شهرها می توانند و باید تا جایی که ممکن است و می توانند در فعالیتهای روزمره خود به نیازهای ویژه معلولین و در این بحث مشخص به نابینان توجه کنند ، و هر کس و خانواده ای در محیط کار و زندگی خود به این بیندیشد که آیا به مناسب سازی لازمه برای عبور و مرور نابینایان صورت گرفته و آیا برای آنها مشکلات بیشتری بوجود نیاورده اند .

رانندگان ، صاحبان وسایل نقلیه لازم است آموزش لازمه را ببینند که چگونه امنیت و راحتی معلولین و نابینایان را تامین نمایند.

حکومت مسئول اولیه و اصلی تامین خدمات پزشکی و درمانی ، تامین آموزش و اشتغال شکوفاسازی استعدادهای کاری، تحصیلی، هنری علمی ، ورزشی نابینایان است . اینک در سطح جهان بسیاری از نابینایان بالاترین رتبه ها و مقام های علمی ، هنری ، ورزشی ، سیاسی و اقتصادی را دارند و باید نهادهای مردمی و دموکراتیک برای بکارگیری و رشد استعدادها و توانیهای افراد نابینا و کم بینا برنامه و نقشه عمل روشن و عملی داشته باشند .

رژیم اسلامی ایران نه تنها باعث تعداد بیشتر نابینایان در کشور است ، بلکه به نیازهای پزشکی ، اجتماعی و اقتصادی نابینایان و کم بینایان هم پاسخ نداده است.

تامین اشتغال ، گسترش آموزش و پرورش و بویژه در عرصه سلامتی ، تامین معاینات پزشکی برای زنان حامله در دوران حاملگی ، ایجاد مناسب سازی اماکن عمومی، تامین و تربیت سگ های ویژه و راهنما برای نابینایان ، گسترش و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مناسب نابینایان جزو مسئولیتهای اولیه هر حکومتی است که حکومت اسلامی ایران از تامین آن ناتوان و عاجز بوده است.

در زمانی که بخش بزرگ کشورهای جهان بویژه در جوامع پیشرفته امکانات گسترده تری را برای بهبود شرایط کار، تحصیل، آموزش ، اطلاع رسانی و زندگی نابینایان تامین می کنند ، حکومت اسلامی تنها روزنامه موجود نابینایان را تعطیل و روزنامه نگاران انرا از کار بیکار کرد !


دوشنبه ۸ فروردین  ۱۴۰۱

#کارگرنیوز 

https://t.me/kargarnews1

مرگ و مصدوم شدن ۷ کارگر در حوادث کار

 


‍ 💢مرگ و مصدوم شدن ۷ کارگر در حوادث کار


⭕️مرگ و مصدوم شدن ۷ کارگر در حوادث کار در سنندج، دزفول و اصفهان


🔺️۷ کارگر در شهرهای سنندج، دزفول و اصفهان حین انجام کار دچار حادثه شدند. دو کارگر در شهرهای سنندج و دزفول بر اثر سقوط در چاه و برق گرفتگی جان خود را از دست دادند.  طی این حوادث ۵ تن دیگر از جمله یک کودک کار مصدوم شدند. در سال گذشته آمار مرگ و مصدوم شدن کارگران در ایران در میان کشورهای جهان نسبت به تعداد جمعیت در رتبه ۱۰۲ جهانی قرار داشت. البته این فقط بخشی از آمار رسانه‌ای شده است و با آمار واقعی فاصله زیادی دارد.


▪︎مرگ یک کارگر سنندجی بر اثر سقوط در چاه


فردین عبدی


روز یکشنبه ۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، یک کارگـر ۴۵ ساله به‌نام فردین عبدی از اهالی روستای هه‌لوان سنندج در بیمارستان جان باخت.

این کارگر بر اثر جراحات ناشی از سقوط در چاه، به بیمارستانی در تهران منتقل شده بود. اما با وجود تلاش پزشکان، معالجه وی موثر واقع نشد و به‌دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.


▪︎مرگ یک کـارگر بر اثر برق‌گرفتگی در حین کار در یک چاه


در یک حادثه دلخراش دیگر، یک کارگـر چاه‌کن در دزفول در عمق ۲۴متری چاه آب دچار برق گرفتگی شد و جان خود را از دست داد.

این کـارگر ۳۵ ساله تبعه افغانستان، در یک چاه در باغی واقع در شهرک چغاسرخ دزفول مشغول به کار بود. علت مرگ وی برق گرفتگی بر اثر اتصالی برق در سیستم بالابر عنوان شده است.

بعد از حضور اورژانس، جسد بی‌جان این کارگـر از عمق چاه به سطح زمین منتقل شد.

نبود ایمنی و تجهیزات ایمنی در محیط کار و بی‌اعتنایی دولت و وزارت کار در رابطه با جان کـارگران همچنان جان‌های بسیاری را قربانی می‌کند. در حکومتی که سود کارفرمایان و صاحبان سرمایه بر جان کـارگران الویت دارد، بروز این حوادث ناگوار به یک امر عادی تبدیل شده است.


دوشنبه ۸ فروردین  ۱۴۰۱

#کارگرنیوز 

@kargarnews1

گزارشی از آخرین وضعیت اکبر حسینی در زندان تبریز

 


💢گزارشی از آخرین وضعیت اکبر حسینی در زندان تبریز

🔺اکبر حسینی، سرباز وظیفه اهل مرند به صورت بلاتکلیف در بند ۶ زندان تبریز در بازداشت بسر میبرد.

اتهام آقای حسینی “فعالیت تبلیغی علیه نظام” عنوان شده و گفته میشود که تداوم بازداشت او به دلیل عدم توانایی مالی در تامین وثیقه صورت گرفته است.

دوشنبه ۸ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


مراسم نوروز در سنندج؛ چهار تن از بازداشت شدگان آزاد شدند

 


💢مراسم نوروز در سنندج؛ چهار تن از بازداشت شدگان آزاد شدند

🔺عابد خورشیدی، کیوان زندکریمی و فردین پیمانکار از بازداشت شدگان مراسم نوروز در سنندج، امروز دوشنبه ۸ فروردین ماه با تودیع قرار وثیقه از زندان این شهر آزاد شدند. مستوره مصطفی مبارک، یکی دیگر از بازداشت شدگان نیز روز یکشنبه ۷ فروردین ماه با تودیع قرار وثیقه از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد. این شهروندان در تاریخ ۱ فروردین‌ماه در جریان برگزاری مراسم نوروز در سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

دوشنبه ۸ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


سنندج؛ مستوره مصطفی مبارک با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

 


💢سنندج؛ مستوره مصطفی مبارک با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

🔺روز یکشنبه ۷ فروردین‌ ماه، مستوره مصطفی مبارک، از بازداشت‌شدگان مراسم نوروز پارک کودک با تودیع قرار وثیقه از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد.

دوشنبه ۸ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


بلوچستان و بی عدالتی رژیم غارتگر

 


🎥 بلوچستان و بی عدالتی رژیم غارتگر

🔺گوشه ای از تبعیص و بی عدالتی در آموزش و پرورش و محرومیت از کمترین امکانات در جامعه ی مملو از ثروت های طبیعی!
قضاوت باشما آیا این حق کودکان بلوچستان و مناطق محروم کشور است؟؟
سرمایه و ثروت این مملکت کجامی رود به غیر از جیب دزدان و اختلاسگران کشور و بخصوص سران رژیم؟؟
تا کی باید این شرایط را دید و سکوت کرد؟

دوشنبه ۸ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


خانم جوانی که از شدت فقر و درماندگی در میان خرابه ها زندگی میکند

 


🎥 خانم جوانی که از شدت فقر و درماندگی در میان خرابه ها زندگی میکند

🔺تا کی باید این زندگی فلاکت باری که رژیم جمهوری اسلامی به مردم ایران تحمیل کرده است را تحمل بکنیم

این زندگی سخت و دشوار، فقر و بدبختی را برای مان درست کرده‌اند، انتخاب ما نیست!

دوشنبه ۸ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


سن اعتیاد دربلوچستان به زیر ده سال رسید

 


🎥 سن اعتیاد دربلوچستان به زیر ده سال رسید

دوشنبه ۸ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


کشته شدن یک سوختبر بلوچ با تیراندازی نیروهای ارتش پاکستان در نقطه صفر مرزی عبدویی

 


💢کشته شدن یک سوختبر بلوچ با تیراندازی نیروهای ارتش پاکستان در نقطه صفر مرزی عبدویی

🔺یک سوختبر بلوچ با تیراندازی مستقیم نیروهای ارتش پاکستان در نقطه صفر مرزی عبدویی شهرستان راسک کشته شد.
بنابه گزارش رسیده ۶ فروردین ماه ۱۴۰۱ یک سوختبر بلوچ بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی پاکستان در نقطه صفر مرزی عبدویی شهرستان راسک کشته شد.
هویت این سوخت بر بلوچ “علی نوتازهی آهورانی” ۲۵ ساله فرزند عبدالحق عنوان شده است.
گفته می‌شود علی در حال سوخت‌بری در نقطه صفر مرزی عبدویی شهرستان راسک بوده که نیروهای ارتش پاکستان به سمت وی تیراندازی کرده اند.
طبق این گزارش، نیروهای ارتش پاکستان با عدم هشدار و تذکر به سمت این سوخت بر تیراندازی کرده که منجر به کشته شدن او شده است.
همچنین جسد و کارت شناسایی علی در اختیار نیروهای ارتش پاکستان است.
لازم به ذکر است در سال ٢٠٢١ دستکم ٨٧ سوخت‌ بر هنگام سوخت‌بری با تیراندازی مستقیم ماموران و یا بر اثر سانحه جان خود را از دست داده اند که از میان جان باختگان، سه مورد کودک زیر ١٨ سال بوده‌اند. همچنین طی این حوادث ۳۱ سوخت بر بلوچ زخمی شده‌اند.

دوشنبه ۸ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


اعتراض کارگران ابنیه فنی راه آهن به پرداخت نشدن به موقع دستمزد

 


💢 اعتراض کارگران ابنیه فنی راه آهن به پرداخت نشدن به موقع دستمزد

🔺 کارگران واحد نگهداری ابنیه فنی راه آهن خواستار پرداخت به موقع دستمزد و بیمه خود در سال آینده شدند. آنها همچنین نسبت به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود اعتراض داشتند. بیش از یک هفته از شروع سال ۱۴۰۱ گذشته، اما کارگران پیمانکاری واحد نگهداری ابنیه فنی راه آهن یک تا ۲ ماه از مطالبات سال۱۴۰۰ خود را دریافت نکرده‌اند. این کارگران از مدیران راه‌ آهن به عنوان پیمانکار مادر می‌خواهند، مسئولیت قانونی خود در قبال کارگران را انجام دهند.

دوشنبه ۸ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


۱۴۰۱ فروردین ۷, یکشنبه

کتاب کاپیتال(سرمایه)☆مارکس جلد دوم قسمت یکصد و نود و نهم (199) فصل هجدهم :

 March 2021

🔸لینک صوتیMp3:

https://t.me/kargarnews1/9266

💢 کتاب کاپیتال(سرمایه)☆مارکس

.

📕 جلد دوم

 قسمت یکصد و نود و نهم (199)


🔸 فصل هجدهم :


#گاه_مزد


📖 صفحات: ۷۲۶ تا ۷۲۸


✍نویسنده:

#کارل_مارکس 

Karl #Marx

گوینده: #ژیلا_احمدی🎙

ترجمه: #ایرج_اسکندری📌

تنظیم صدا و موزیک: #شرزاد_شکارچی

تهیه کننده و تنظیم کننده:#کاوه_احمدی 


@CapitalMarxF

🔹کانال کتاب صوتی کاپیتال (سرمایه) مارکس ☆ کتاب گویا


@Ketabegoyah

☆کانال کتاب گویا☆

📚🎧🎤پروژه کتابخوانی مارکسیستی (صوتی)


▪︎لینک این خبر در سایت کارگرنیوز


دوشنبه ۸ فروردین  ۱۴۰۱

#کارگرنیوز 

@kargarnews1

اخبار_تازه امروز ۱۴۰۱/۰۱/۰۸

 


#اخبار_تازه امروز 📣


 #8_1_1401 🗒

 تاریخ هجری شمسی                                  👆

 💠  دوشنبه 💠

 # 28_3_2022 🗓

 تاریخ میلادی                                            👆

 🔴کانال تلگرامی #کارگرنیوز

https://t.me/kargarnews1 


📧 ایمیل کارگرنیوز:

Krgarnewz@gmail.com 


🔸آدرس: وبلاگ کارگرنیوز:

www.karegarnews.blogspot.com


🔹آدرس پیج فیسبوک کارگرنیوز:

https://www.facebook.com/KaregarNews/


🔹آدرس کانال یوتیوب YouTube کارگرنیوز:

https://youtube.com/channel/UC2CXO44zmGwwUGDjfJ48viw

(Kargar News)

اخبار ویژه کارگرنیوز/ ۷ فروردین ماه ۱۴۰۱

 🔹تلگراف کارگرنیوز/Telegraph


💢اخبار ویژه کارگرنیوز/ ۷ فروردین ماه ۱۴۰۱


⭕️مجموعه اخبار و گزارشات ایران و کردستان و جهان


لطفا روی لینک زیر کلیک کنید.👇👇👇

https://telegra.ph/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D9%86%DB%8C%D9%88%D8%B2-%DB%B5-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%87-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B1-03-27

یکشنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۱

#کارگرنیوز 

@kargarnews1

رادیو ده نگی ئازادی و یه کسانی

 

https://t.me/kargarnews1/9257?single

kargarnews/کارگرنیوز:


رادیو ده نگی ئازادی و یه کسانی

🚩📻@azadiyaksani


یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱

#کارگرنیوز 

@kargarnews1

Radio/Mp3/26 march 2022

https://t.me/kargarnews1/9252?single

 kargarnews/کارگرنیوز:

Radio/Mp3/26 march 2022


💢سخن روز - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷


🔺دفاع از دفاع ناپذیر


💢برنامه نگاه - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷


🔺دولتها و ملتها


💢وته ی روژ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷


🔺به‌رگری له‌ به‌رگری‌هه‌ڵنه‌گر


🔺ئێمە و بینەران - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷


💢تەندروستی - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷


🔺جووڵانەوە و سوودەکانی لەسەر تەندروستی


یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱

#کارگرنیوز 

@kargarnews1

غرق شدن یک شهروند بلوچ در پی تعقیب و گریز نیروهای دریابانی رژیم در بندر کلاهی شهرستان میناب

 


💢غرق شدن یک شهروند بلوچ در پی تعقیب و گریز نیروهای دریابانی رژیم در بندر کلاهی شهرستان میناب

🔺به گزارش رسیده به کولبر نیوز امروز یکشنبه ۷ فروردین ماه، در پی تعقیب گریز نیروهای دریابانی ایران مستقر در بندر کلاهی شهرستان میناب باعث غرق شدن یک قایق و جان باختن یک شهروند بلوچ شدند.
هویت این شهروند بلوچ “یونس ملاحی” اهل بندر کلاهی عنوان شده است.
لازم به ذکر است که سالانه تعقیب‌وگریز و تیراندازی‌ مستقیم نیروهای نظامی و امنیتی در بلوچستان به سمت شهروندان، منجر به کشته و زخمی شدن صدها شهروند بلوچستانی می‌شود.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


قتل زن جوان به دست پدرش

 


💢قتل زن جوان به دست پدرش

🔺بنابه گزارش های منتشر شده روز شنبه ۶ فروردین ماه، یک زن جوان به نام “زینت مزیدی” ۲۰ ساله و اهل روستای دهنو از توابع استان فارس توسط پدرش با ضربات پی در پی میله آهنی به قتل رسید.
انگیزه قتل تصمیم مقتول برای طلاق ذکر شده است.
هر ساله تعداد زیادی از زنان قربانی فرهنگ و سیستم مرتجع حاکم بر ایران می شوند.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


احراز هویت یکی دیگر از زنان بازداشت شده در نوروز سنندج

 


💢احراز هویت یکی دیگر از زنان بازداشت شده در نوروز سنندج

🔺با گذشت یک هفته از بازداشت گسترده شهروندان در کردستان پس از برگزاری مراسم نوروز هویت یکی دیگر از بازداشت شدگان احراز شد.
روز شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۱ (۲۶ مارس ۲۰۲۲)، یکی از زنان بازداشت شده در مراسم نوروز سنندج با هویت مستوره مصطفی‌مبارک ۴۵ ساله پس از ۶ روز بازداشت از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به کانون اصلاح و تربیت این شهر معروف به زندان زنان منتقل شده است.
مستوره مصطفی‌مبارک روز دوشنبه ۱ فروردین (۲۱ مارس) پس اتمام مراسم نوروز در پارک کودک سنندج بازداشت شده است. به گفته یک منبع مطلع، این شهروند پس از سوار شدن اتومبیل شخصی توسط راننده به نیروهای امنیتی تحویل داده شده است. 
قبلا اشاره شده بود که یک منبع آگاه در این رابطه گفته بود که پس از اتمام مراسم نوروز در پارک کودک نیروهای امنیتی با پوشش لباس کوردی و با استفاده از اتومبیل‌های شخصی از مردم خواسته‌اند که آنها را به منزل برسانند و پس از سوار شدن مستقیماً آنها را به اداره اطلاعات برده‌اند.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


آزاد محمودیان ١٧ ساله و از بازداشت شدگان نوروز سنندج آزاد شد

 


💢آزاد محمودیان ١٧ ساله و از بازداشت شدگان نوروز سنندج آزاد شد

🔺یکی از بازداشت شدگان نوروز سنندج که ۱۷ سال سن دارد با وثیقه آزاد شد.
روز یک‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ (۲۷ مارس ۲۰۲۲)، آزاد محمودیان ۱۷ ساله پس از یک هفته بازداشت با وثیقه و پس از اخذ تعهد کتبی از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

آزاد محمودیان غروب روز دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ (۲۱ مارس ۲۰۲۲) پس از برگزاری مراسم نوروز در پارک کودک سنندج به همراه ده‌ها شهروند دیگر توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بود.
به گفته شاهدان محلی، پس از اتمام مراسم نوروز در پارک کودک نیروهای امنیتی با پوشش لباس کوردی و با استفاده از اتومبیل‌های شخصی از مردم خواسته‌اند که آنها را به منزل برسانند و پس از سوار شدن مستقیما آنها را به اداره اطلاعات برده‌اند.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


زخمی شدن یک شهروند بلوچ در پی تیراندازی نیروهای نظامی در شهرستان دوست محمد (هیرمند)

 


💢 زخمی شدن یک شهروند بلوچ در پی تیراندازی نیروهای نظامی در شهرستان دوست محمد (هیرمند)

🔺 به گزارش رسیده به #کولبرنیوز روز جمعه ۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ در پی تیراندازی نیروهای مرزبانی در روستای ساسولی از توابع شهرستان دوست محمد، یک چوپان زخمی شد.
هویت این شهروند بلوچ “جاوید ساسولی” ۱۹ ساله فرزند عبدالغفور است.
گفته می‌شود این شهروند در حال چرای گله گوسفندان خود در اطراف روستا بوده که نیروهای مرزبانی حوالی ساعت یازده قبل از ظهر به سمت وی تیراندازی کرده‌اند.
لازم به ذکر است که نامبرده جهت مداوا به بیمارستان امیرالمومنین نصرآباد (زابل) منتقل و هر دو روده نامبرده قطع شده است.
گفتنی است که روستای جاوید در دويست متری مرز قرار دارد و وی تنها نان آور خانواده خود بوده است.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


قسمت: بیست و چهارم (24) کتاب صوتی خاطرات یک پیشمرگه کومەله 🔺١۴- ۲۲ بهمن خروج تیمسار قاجار

 


🎥 قسمت: بیست و چهارم (24) کتاب صوتی خاطرات یک پیشمرگه کومەله

🔺١۴- ۲۲ بهمن خروج تیمسار قاجار

صفحات: ۸۳ تا ۸۷

📚 از تهران تا زرگویز
نیم قرن تلاش
عیسی پایبندی (هەلمەت سنە)

گوینده این بخش:
فرنوش رسولی
تهیه کننده و تنظیم کننده:
کاوه احمدی
فروردین ماه ۱۴۰۱ و  مارس 2022

♦️لینک یوتیوب YouTube:
https://youtu.be/LkJ_PZnoKCY

🔸لینک صوتی Mp3:
https://t.me/Halmatsna/88

🔹لینک ویدئو در تلگرام Video:
https://t.me/Halmatsna/87

▪︎آدرس کانال تلگرامی:
@HalmatSna
کانال کتاب گویا☆
📚🎧🎤پروژه کتابخوانی
@Ketabegoyah


دفاع از دفاع ناپذیر/سخن روز/۷ فروردین ماه ۱۴۰۱

 


kargarnews/کارگرنیوز:

💢دفاع از دفاع ناپذیر


📣سخن روز/۷ فروردین ماه ۱۴۰۱


⭕️به‌رگری له‌ به‌رگری‌هه‌ڵنه‌گر

✍حکومت اسلامی مزدوران خود را تحت نام لشکر سایبری به دنیای اینترنت و فضای مجازی کشانده است و به خرابکاری ، جمع آوری اطلاعات از کاربران اینترنتی ، پخش دروغ و تحریف رویدادها ، فضا سازی علیه مخالفین سرشناس ، هک کردن و سرقت اطلاعات در ارتباط با حکومت ها و سیاستمداران ،به دزدی و جمع آوری اطلاعات علمی از مراکز آموزشی و تحقیقی و بسیاری فعالیتهای غیر قانونی و خرابکارانه دیگر می پردازد .

گسیل مزدوران و سخنگویان حکومت اسلامی به کلاب هاوس ، تویتر ، فیسبوک و دیگر پلاتفرم های اجتماعی ناشی از این واقعیت است که رژیم خود نیز پی برده است که رسانه های حکومت اسلامی هیچگونه اعتباری ندارند و مردم بیش از پیش به رسانه های خارج کشوری و به رسانه های اجتماعی روی آورده اند.

حکومت اسلامی که رسانه های مستقل را یک پس از دیگری بست ، روزنامه نگاران را بیکار ، زندانی و یا ناچار به مهاجرت کرد و تلاش کرد به دستور بازجو - قاضی های چون مرتضوی جامعه ایران را به زور سرکوب و استبداد یک صدایی و آن هم به روایت یک جناح از حکومت اسلامی تبدیل نماید ، در پروژه ارتجاعی خود شکست خورده است .


برای مدتی وابستگان حکومت اسلامی تحت عناوین تحلیلگر ، کارشناس ، استاد دانشگاه، روشنفکران دینی، تلاش کردند آنچه را که مردم از رژیم اسلامی نمی پذیرند با دروغ و شیادی در رسانه های خارج کشور مطرح نمایند. این شگرد خیلی زود آشکار شد و بسیاری از عوامل آنها منزوی و رسوا شدند . رسانه های حکومتی با صرف هزینه کلان و به کار گیری هزاران مزدبگیر ، بیننده و خواننده ندارند . اقشار شهری ، کارگران؛ زنان ، اقلیت های ملی و مذهبی ، جوانان ، تحصیل کرده ها و متخصصین با بیزاری و نفرت به رسانه های حکومتی می نگرند.

اینک که رسانه های بسیاری در خارج کشور و در شبکه های اجتماعی فعال هستند و ملیونها بیننده ، شنونده و خواننده مطالب متنوع و مختلف دارند ، رژیم به خوبی به کسادی بازار میدیای حکومتی پی برده است و با وحشت نظاره گر رشد این مراکز اطلاع رسانی است . از اینرو به تکاپو افتاده است که هرطور شده بدیلی برای این وضعیت بیابد . 

لشکر سایبری حکومت اسلامی علاوه بر مونیتور و ضبط کردن مباحثات فعالین سیاسی و اجتماعی و استفاده تبلیغاتی از آنها برای سریالهای دستگاههای امینی ، به انحا مختلف در تلاش هستند که جنایات چهل و سه ساله حکومت اسلامی را لاپوشانی و یا تحریف و کمرنگ کنند . آخوندها با ریش و عمامه در کلاب هاوس ها فعال بوده و دفاع از تشیع و حفظ تمامیت ارضی وانمود می کنند که ماورای جمهوری اسلامی تحت نام دفاع از تشیع و حفظ تمامیت ارضی ایران ، کار می کنند. آنها با شیادی در تلاش هستند مذهبی های خارج از رژیم و بخشی از ناسیونالیست های ایرانی را با خود همراه کرده و یا حداقل از مخالفت آنها با حکومت اسلامی بکاهند .

 بدون شک حکومت اسلامی اگر با زور شکنجه و زندان توانست رسانه های مستقل را تعطیل کرده و روزنامه نگاران را بیکار، زندانی و به ترک کشور مجبور نماید ، در خارج کشور و در شبکه های اجتماعی موفق نخواهد شد پروژه ارتجاعی خود را به جریان موثری تبدیل نماید.

نه فشار بر خانواده فعالین سیاسی و رسانه ای ، نه تهدید و رجز خوانی ، نه گسیل لشکر سایبری موفق به کنترل و محدود کردن صدای آزاد توده های ملیونی بیزار از رژیم نخواهد شد . گذشت آن دوره ای که با پارازیت و یا فیلتر کردن صدای مخالفین حکومت اسلامی را خفه کرد. امروز مزدوران لشکر سایبری با دفاع از دفاع ناپذیر ، بیش از پیش حاکمان شیاد و فاسد رژیم اسلامی را رسوا خواهند کرد.


یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱

#کارگرنیوز 

https://t.me/kargarnews1

از سرگیری اعتراض کارگران راه آهن تهران

 


💢از سرگیری اعتراض کارگران راه آهن تهران

🔺کارگران واحد نگهداری ابنیه فنی راه آهن تهران روز یکشنبه ۷ فروردین ماه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه خود دست به تجمع زدند.

به گفته یکی از معترضان، با توجه به اینکه از آغاز سال نو چند روزی گذشته است و هنوز برخی کارگران پیمانکاری واحد نگهداری، یک تا دو ماه از مطالبات سال گذشته (۱۴۰۰) خود را از کارفرمایان دریافت نکرده‌اند،  با برپایی این تجمع از مدیریت راه آهن می خواهند پیگیر پرداخت به موقع حقوق، بیمه و سایر مطالبات صنفی آنان در سال جدید باشد. از قرار معلوم، کارگران شاغل در واحد نگهداری ابنیه فنی راه آهن که به صورت پیمانکاری مشغول کارند، طی چند سال گذشته حقوق و بیمه خود را به موقع دریافت نکرده‌اند و این موضوع مشکلات زیادی را برای آن‌ها در زمینه معیشت، درمان و مسکن ایجاد کرده است.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


تجمع کشاورزان اصفهان در سال جدید

 


💢تجمع کشاورزان اصفهان در سال جدید

🔺در شروع سال جدید کشاورزان اصفهان روز شنبه ۶ فروردین ماه در اعتراض به اجرا نشدن مصوبات وعده داده شده از سوی مسئولین استان دست به تجمع زدند.

در جریان این تجمع کشاورزان معترض ابتدا در برابر جهاد کشاورزی این شهر در خیابان منوچهری تجمع و سپس به سمت شرکت سهامی آب منطقه‌ای اصفهان حرکت کرده و در برابر آن تجمع کردند. آنها  از اجرا نشدن مصوبات و انجام نشدن قول‌ها و وعده‌های مقامات استان از جمله اجرای احکام قانونی مبنی بر توقف پروژه بن بروجن و پسابه زاینده رود و برداشت‌های بی‌رویه آب زاینده رود توسط فولاد اصفهان و…اعتراض دارند.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


کشته شدن یک شهروند بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی در زاهدان


 

💢کشته شدن یک شهروند بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی در زاهدان

🔺روز شنبه ۶ فروردین ماه، در پی تیراندازی نیروهای انتظامی در منطقه چشمه زیارت زاهدان یک شهروند جان خود را از دست داد.

به گفته شاهدان عینی نیروی های انتظامی هنگامیکه “فرشاد شه بخش” ۲۴ ساله اهل زاهدان در راه بازگشت به خانه بود، به ظن حمل کالای قاچاق محاصره و هنگام فرار به سوی وی شلیک کرده اند. در بخشی از گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران ویژه سال ۲۰۲۱،آمده است که، مجموعا ۲۴۲ شهروند هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفتند که از میان آنها ۹۴ شهروند جان خود را از دست داده اند.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


بیانیه کانون صنفی معلمان در خصوص برگزاری علنی دادگاه های فعالین فرهنگی

 


💢بیانیه کانون صنفی معلمان در خصوص برگزاری علنی دادگاه های فعالین فرهنگی

🔺روز شنبه ۶ فروردین ماه، کانون صنفی معلمان ایران با انتشار بیانیه ایی خواستار برگزاری علنی دادگاه های فعالین فرهنگی شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است،  “در طول یک سال گذشته فشار های امنیتی بر جنبش معلمان و فعالان صنفی افزایش یافته و در طول سال گذشته شاهد احضار و پرونده سازی برای دهها فعال صنفی در سراسر کشور بوده ایم. در همین راستا و در فروردین ماه سال جدید و در پایان تعطیلات باید شاهد برگزاری دادگاه سه نفر دیگر از فعالین صنفی  به نامهای ژاله روحزاد، رسول بداقی و حمید قندی در دادگاه تهران باشیم. ما به عنوان کانون صنفی معلمان ایران ضمن محکومیت افزایش فشارهای امنیتی بر فعالین صنفی، مجددا به همه نهادهای امنیتی و قضایی و اعلام می کنیم که چنین روندهایی تاثیری بر مطالبه گری معلمان نخواهد داشت، همانطور که در گذشته نیز نداشته است.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


اعلام حفظ تحریمهای سپاه پاسداران در صورت توافق هسته ایی

 


💢اعلام حفظ تحریمهای سپاه پاسداران در صورت توافق هسته ایی

🔺آمریکا اعلام کرده است که حتی در صورت توافق هسته‌ای، تحریم‌های سپاه پاسداران را حفظ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، واشنگتن حتی در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه سپاه پاسداران را حفظ خواهد کرد. این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، با اشاره به برخی اختلافات بین ایران و آمریکا در جریان مذاکرات احیای برجام گفته است خروج سپاه از فهرست‌ تحریم‌های آمریکا «از موضوعات اصلی ما است».

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


تداوم تظاهرات علیه نظامیان در سودان

 


💢تداوم تظاهرات علیه نظامیان در سودان

🔺خارطوم پایتخت سودان روز شنبه ۶ فروردین ماه برای چندمین روز متوالی شاهد اعتراضات گسترده‌ علیه کودتاچیان بود.

براساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، نظامیان با گلوله‌های جنگی به سوی معترضان تیراندازی می‌کنند. این تظاهرات همزمان در شهرهای خارطوم، ام درمان، ایالت القضارف و شهرهای دیگر برگزار شد. در همین حال، فعالان سودانی از کشته شدن یک معترض به دست نیروهای امنیتی در شهر ام درمان خبر دادند. گفتنی است  از زمان آغاز کودتای نظامی ماه اکتبر تاکنون  ۸۳ تن از معترضان کشته شده اند.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


تظاهرات زنان در کابل

 


💢تظاهرات زنان در کابل

🔺گروهی از زنان افغانستان با شعار «مکاتب را باز کنید»، «آموزش حق ماست» و «تحریم تحریم»، روز شنبه ۶ فروردین ماه در کابل، پایتخت افغانستان به خیابان آمدند.

زنان معترض با سردادن شعارهایی نسبت به  تصمیم طالبان برای تعطیلی مدارس راهنمایی و دبیرستان دختران تنها چند ساعت پس از اعلام بازگشایی مدارس اعتراض کردند. بنابر اعلام مقام‌های طالبان قرار بود که تمامی مدارس دخترانه روز چهارشنبه ۲۳ مارس بازگشایی شوند. اما آنها روز چهارشنبه طی اطلاعیه‌ای اعلام کردند «تا زمان طراحی پوشش مطابق شریعت اسلامی برای دختران، تمام مدارس دخترانه تعطیل خواهد بود.» تلاش‌ها در داخل افغانستان از سوی زنان برای بازگشایی مدارس دخترانه در شرایطی دنبال می‌شود که نماینده‌گان ده کشور عضو شورای امنیت ملل متحد نیز در بیانیه‌ای مشترک از طالبان خواسته‌اند تا نسبت به بازگشایی مدارس دختران در افغانستان اقدام کنند.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


شکست دوباره پارلمان عراق در انتخاب رئیس‌جمهور

 


💢شکست دوباره پارلمان عراق در انتخاب رئیس‌جمهور

🔺اجلاس روز شنبه ۶ فروردین ماه، پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور آتی کشور دوباره به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان، با شکست مواجه شد و قرار است اجلاس آتی روز چهارشنبه هفته جاری برگزار شود.

به رغم گذشت حدود شش ماه از انتخابات پارلمانی، به دلیل مخالفت‌های گروه‌های مورد حمایت رژیم ایران، جناح‌های سیاسی عراق بر سر انتخاب رئیس‌جمهور به توافق نرسیده‌اند. برای انتخاب رئیس‌جمهور رای حداقل دو سوم از ۳۲۹ کرسی مورد نیاز است، اما در رای‌گیری روز شنبه ۲۰۲ نماینده در مجلس حضور یافت. لازم به یادآوری است که ماه گذشته در پی شکست رای‌گیری پارلمان، اسماعیل قاآنی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران رژیم به عراق سفر کرد و با مقتدی صدر نیز دیدار داشت. قرار است هیاتی از پارلمان عراق، روز یکشنبه ۷ فروردین به تهران سفر کند.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


سرایت بحران‌ جنگ روسیه و اوکراین به اقتصاد ایران

 


💢سرایت بحران‌ جنگ روسیه و اوکراین به اقتصاد ایران

🔺بنا به گفته یکی از نمایندگان مجلس رژیم، در اثر بحران های ایجاد شده پس از جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد جهانی و وضع تحریم های اروپا و آمریکا بر روسیه، ذخایر منابع اولیه ایران رو به اتمام نهاده است.

جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس رژیم در همین راستا  هشدار داد: ذخایر استراتژیک کشور در حال تمام شدن است و در سال ۱۴۰۱ قیمت اقلامی مثل روغن، شکر و برنج گران خواهد شد. وی در ادامه گفت، تامین ذرت، سویا و نهاده‌های دامی از طریق روسیه و اوکراین انجام می شد که با توجه به وقوع جنگ بین دو کشور، نتوانستند نیازمان را تامین کنند و کالاها و ذخایر استراتژیکمان به اندازه‌ای نبود که جوابگوی نیاز کشور باشد. این نماینده مردم در مجلس رژیم همچنین خاطرنشان کرد: با حذف ارز ترجیحی، شاهد اعتراضات گسترده کشاورزان و دامداران خواهیم بود و همین الان ۵ میلیون دامدار کشور معترضند.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


برپایی تظاهرات اعتراضی در اسپانیا

 


💢برپایی تظاهرات اعتراضی در اسپانیا

🔺ده‌ها هزار نفراز شهروندان اسپانیا روز شنبه ۶ فروردین ماه، در اعتراض به گرانی تظاهرات گسترده‌ای برپا کردند.

افزایش قیمت سوخت در هفته های اخیر یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی به شمار می‌رود که اروپا با آن مواجه شده است. قیمت بنزین و گازوئیل که در ماه سپتامبر به کمتر از ۱ یورو و نیم رسیده بود، حالا با افزایش ۳۰ درصدی مواجه شده است. در پی همین افزایش شدید قیمت و در حالی‌که دستمزدها همراه با نرخ تورم بالا نرفته است، اعتراض و اعتصاب کامیون داران هم در بسیاری از کشورهای اروپایی و به‌ویژه اسپانیا بالا گرفته است.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


مرگ ٣٨٠ نفر در ۹ روز اول تعطیلات نوروز

 


💢مرگ ٣٨٠ نفر در ۹ روز اول تعطیلات نوروز

🔺تعطیلات نوروزی در ایران در حالی سپری می‌شود کە به گفته سرپرست پلیس راه راهنمایی و رانندگی ایران، در ۹ روز گذشته ٣٨٠ نفر قربانی سوانح رانندگی شدەاند، او این آمار را “خطرناک” توصیف کردە است.

این مسئول راهنمایی و رانندگی رژیم در سخنانش بیان کرد “سرعت و سبقت غیرمجاز، انحراف و عدم توجه به جلو” بیشترین علل بروز تصادفات جادەای در این ایام بودەاند، اما بسیاری از کارشناسان این مساله و ناظران داخلی یکی از دلایل عمده تصادفات جاده ای در ایران عدم ایمنی و نداشتن استانداردهای لازم برای جاده های کشور می دانند که هر ساله جان بسیاری از هموطنان را می گیرد.

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


چگونه صادرات تسلیحات اروپایی میلیون ها نفر را مجبور به ترک خانه هایشان می کند

 


kargarnews/کارگرنیوز:

💢چگونه صادرات تسلیحات اروپایی میلیون ها نفر را مجبور به ترک خانه هایشان می کند


🔺نویسنده: نیام نی بهریاین Niamh Ni Bhriain

مترجم: شورش کریمی


✍“متن زیر ترجمه گزارشی از موسسه فراملی Transnationalinstitute”” است. این موسسه بر اساس توضیحات وبسایت رسمی اش یک موسسه تحقیقاتی و بین المللی است که به ساختن یک جهان عادلانه، دمکراتیک و پایدار اختصاص دارد و بروی پروژه های مانند جنگ، نظامی گری، امنیت و جهانی سازی، انتقال فناوری های کنترل و سرکوب تمرکز دارد”.

ارتباط بین تجارت اسلحه و آوارگی اجباری به ندرت مورد بررسی قرار گرفته است و نقش سیاست های تجارت تسلیحات اروپا که نقض فاحش حقوق بشر در کشورهای ثالث را تسهیل می کند، اغلب در مطالعات آوارگی و مهاجرت وجود ندارد. این گزارش ارتباط بین تجارت تسلیحات اروپا و آوارگی و مهاجرت اجباری را ایجاد می کند.


یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱

#کارگرنیوز 

@kargarnews1


تسلیحات و تجهیزات نظامی تولید شده و دارای مجوز در اروپا که به کشورهای ثالث فروخته می شود، باعث آوارگی و مهاجرت اجباری می شود.  انگیزه تجارت تسلیحات در این واقعیت نهفته است که این صنعت بسیار سودآور است و مکانیسم‌های کنترل و نظارت فعلی به جای محدود کردن مجوزها، صادرات آن را تسهیل می‌کند.

تجارت اسلحه سیاسی و سود محور است و به اندازه کافی نظارت بر آن وجود ندارد. در حالی که سایر بخش های تجارت مانند غذا و کشاورزی، حق اساسی زندگی و سایر حقوق بشر را همانندِ تجارت اسلحه تضعیف نمی کنند، مقررات بسیار دقیق تری دارند.

می توان به طور روشمند تسلیحات، تجهیزات نظامی و فناوری را از نقطه مبدا و صادرات تا جایی که در نهایت مورد استفاده قرار می گیرد، ردیابی کرد و تأثیرات مخرب آنها را بر جمعیت محلی مستند کرد.  این گزارش فراتر از هرگونه شک منطقی تأیید می‌کند که سلاح‌های اروپایی مستقیماً برای دفاع از مردم یا تقویت امنیت محلی یا منطقه‌ای که اغلب ادعا می‌شود، استفاده نمی‌شود، بلکه برای بی‌ثبات کردن کل کشورها و مناطق استفاده می‌شود.

صنعت تسلیحات با وجود یک سیستم کنترل قوی، ظاهراً درگیر نقض آشکار بندهای عدم انتقال و قراردادهای کاربر نهایی (EUAs) است.  تحقیق کنونی نشان می دهد که وقتی اسلحه معامله می شود، اگرچه ممکن است ردیابی شود، اما با این وجود کنترل نحوه استفاده از آنها عملاً غیرممکن است.  علاوه بر این، اگرچه حتی کشورهای واردکننده این تسلیحات قوانین اتحادیه اروپا را نقض کرده باشند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان به فروش سلاح و تجهیزات نظامی به آنها ادامه داده اند.

صرف نظر از اینکه سلاح به نیروهای رسمی نظامی_امنیتی دولتی صادر شده باشد یا در نهایت توسط بازیگران مسلح غیردولتی مورد استفاده قرار گرفته باشد، یا اینکه EUA و سایر مکانیسم های کنترلی رعایت شده باشند، نتیجه یکسان بود: از سلاح های اروپایی در عملیات های نظامی استفاده شده، که منجر به بی ثباتی، در نتیجه آوارگی و مهاجرت مردم این مناطق شده است. بی‌ثباتی که توسط تسلیحات اروپایی تسهیل شد، سپس به اروپا کمک کرد تا در برابر پاسخ به هجوم آشکار آوارگانی که تلاش می‌کنند وارد شوند و به دنبال پناهندگی باشند، دستگاه امنیتی مرزی خود را گسترش دهد.

کشورهای اروپایی در میان صادرکنندگان اصلی تسلیحات و تجهیزات مرگبار در سراسر جهان هستند. در سال 2015  تقریباً 26 درصد از کل صادرات تسلیحات جهانی متعلق به کشورهای اروپایی بود. پنج صادرکننده اصلی تسلیحات اروپایی عبارتند از فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا، که مجموعاً 22 درصد از کل صادرات تسلیحات جهانی را در دوره 2016-       2020 تشکیل می دهند.

صادرات تسلیحات از بلغارستان، کرواسی و رومانی در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. بخش زیادی از آن به کشورهای غرب آسیا صادر می شود.  به عنوان مثال، کرواسی قبل از سال 2012 تسلیحات به ارزش کمتر از 1 میلیون یورو در سال صادر می کرد، اما با شروع جنگ سوریه این میزان هر سال افزایش یافت و در سال 2016 به 82 میلیون یورو رسید. پارلمان اروپا از بلغارستان و رومانی خواست صادرات تسلیحات به عربستان سعودی و ایالات متحده را متوقف کنند (اگر خطر استفاده بد یا منحرف شدن این تسلیحات وجود داشته باشد)، که تاکنون فایده ای نداشته است.

در سوریه حدود 13 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. بیش از نیمی از جمعیت همچنان از خانه و کاشانه خود آواره هستند. حدود 6.6 میلیون پناهنده در کشورهای همسایه مانند اردن و لبنان زندگی می کنند و متعاقباً سعی می کنند در یک حرکت معکوس به اروپا، جایی که در آوارگی آنها نقش داشته، فرار کنند.  6.7 میلیون دیگر نیز آوارگان داخلی در درون سوریه هستند.

پنج مطالعه موردی مستند می کنند که:

.1 قطعات و ظرفیت های تولید هلیکوپتر جنگی  تی-129 ATAK ایتالیا به ترکیه صادر شد، جایی که این هلیکوپترها در سال‌های 2018 و 2019 در دو حمله در منطقه عفرین در شمال سوریه به عنوان بخشی از عملیات “شاخه زیتون” و در عملیات “چشمه صلح” در مرز ترکیه و سوریه توسط ارتش ترکیه مورد استفاده قرار گرفت.  بر اساس آمار سازمان ملل، 98.000 نفر در جریان حمله ترکیه به عفرین بین ژانویه تا مارس 2018 آواره شدند، در حالی که 180.000 نفر دیگر که 80.000 نفر از آنها کودک بودند در اکتبر 2019 در نتیجه عملیات “چشمه صلح” ارتش ترکیه آواره شدند.

بلغارستان لوله راکت و راکت های موشک  را به عربستان سعودی و آمریکا صادر کرد که در نهایت به عراق راه یافت. این تجهیزات در رمادی و مناطق اطراف آن منحرف شده و مورد استفاده داعش قرار گرفت، جایی که سازمان بین المللی مهاجرت گزارش داد که از آوریل 2015، به دنبال وقوع بحران رمادی، بیش از نیم میلیون نفر از استان الانبار، که رمادی مرکز آن است، آواره شدند.  85.470 نفر به طور خاص از شهر رمادی بین نوامبر 2015 تا فوریه 2016 آواره شدند.


حدود 80 درصد از کل منازل در رمادی پس از حمله به شدت آسیب دید.  در سال 2017، یکبار دیگر تجهیزات موشکی که منشا آن بلغارستان بود و توسط نیروهای داعش در شهر بارتلا، واقع در شرق موصل، مورد استفاده قرار گرفته بود، پیدا شد.  حداقل 200,000 نفر از گروه های اقلیت بین سال های 2014 تا ژانویه 2017 از منطقه بزرگ موصل آواره شدند. تا جولای 2019، بیش از دو سال پس از پایان عملیات نظامی در موصل، کماکان بیش از 300,000 نفر از مردم آواره و به شهر بازنگشته بودند.

قطعات و ظرفیت تولید بریتانیا، فرانسه و آلمان از جمله موشک، باتری موشک و محفظه بمب به ترکیه صادر شد و از آنجا بر روی پهپادهای ساخت ترکیه سوار شد و به کشور آذربایجان صادر شد.  همین پهپادها، مملو از قطعات تسلیحاتی ساخت اروپا، در درگیری‌های 44 روزه در قره‌باغ مورد استفاده قرار گرفتند که باعث جابجایی اجباری نیمی از جمعیت ارمنی منطقه – تقریباً 90.000 نفر شد.

بین سال‌های 2012 و 2015 بلغارستان تفنگ‌های تهاجمی، سیستم‌های توپخانه کالیبر بزرگ، مسلسل‌های سبک و نارنجک‌اندازهای دستی را به پلیس و ارتش ملی جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) صادر کرد.  علیرغم اینکه درگیری‌ها در جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از طولانی‌ترین درگیری‌های در جهان است، با این حال اروپا همچنان به تامین سلاح‌هایی که برای نقض فاحش حقوق بشر استفاده می‌شود، ادامه می‌دهد.  در سال 2017، صربستان 920 اسلحه تهاجمی و 114 مسلسل سبک را که در اصل در بلغارستان تولید شده بودند به جمهوری کنگو صادر کرد.  در همان سال، 2.166.000 نفر به اجبار آواره شدند که این سال را به  یکی از بدترین سال ها از زمان آغاز درگیری ها تبدیل کرد. به طور خاص، تسلیحات بلغاری در سال 2017 همزمان با آوارگی اجباری 523.000 نفر در کیوو شمالی مورد استفاده قرار گرفت.

حداقل چهار قایق گشتی کلاسBigliani  ایتالیایی به لیبی اهدا شد و توسط گارد ساحلی این کشور برای بازگرداندن اجباری و بازداشت مهاجرانی که در حال فرار از سواحل لیبی بودند، مورد استفاده قرار گرفت.  در سال 2019، گارد ساحلی لیبی یک مسلسل را بر روی حداقل یکی از این قایق ها سوار کرد و از آن در درگیری داخلی علیه ارتش ملی لیبی استفاده کرد.  بسیاری ازمهاجرانی که می خواستند از لیبی بگریزند به احتمال زیاد قبل تر از درگیری های دیگر در سایر کشورهای آفریقایی و غرب آسیا می گریختند که احتمالاً تسلیحات اروپایی خریداری یا دریافت کرده اند. تجارت تسلیحاتِ اروپا به شکلی است که در هر مرحله از زندگی این مهاجران از فرار تا آوارگی و مهاجرت در حال کسب سود است. ابتدا با آواره کردن آنها، سپس بازدارندگی و عقب راندن آنها سودهای کلانی به دست می آورند.

شرکت های تسلیحاتی که در این مطالعات موردی شناسایی کردیم شامل این شرکت ها می شوند:

ایرباس Airbus (فرانسه و آلمان)، Arsenal (بلغارستان)، BAE System  (انگلستان)، Baykar Makina  (ترکیه)، EDO MBM

(انگلستان)، Intermarine (ایتالیا)، Kintex (بلغارستان)، Leonardo (ایتالیا)، Roketsan (ترکیه)، SB Aerospatiale (فرانسه)، TDW (آلمان)، Turkish Aerospace Industry (ترکیه)، و Vazovski Mashinostroitelni Zavodi ЕAD (بلغارستان)

لینک گزارش به آلمانی:

https://www.tni.org/en/publication/smoking-guns?content_language=de


یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱

#کارگرنیوز 

@kargarnews1

در اسپانیا ده‌ها هزار نفر در اعتراض به گرانی تظاهرات گسترده‌ای برپاکردند

 


🎥 در اسپانیا ده‌ها هزار نفر در اعتراض به گرانی تظاهرات گسترده‌ای برپاکردند

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


اشنویه؛ پنج شهروند به حبس محکوم شدند

 


‍ 💢اشنویه؛ پنج شهروند به حبس محکوم شدند


🔺 پنج‌ شهروند اهل اشنویه (شنو)، که مرداد ماه سال گذشته توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بودند، توسط دستگاه قضایی به حبس محکوم شدند.

پنج‌ شهروند اهل اشنویه به نام‌های رحمان اسدی، فرهاد معروفی، عبید انوری، ریبوار چارکداری و جلال قادرزاده به اتهام "عضویت در حزب دمکرات کُردستان ایران" توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب اشنویه به ریاست قاضی "رضایی" جمعاً به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

بر طبق حکم صادره که روز شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۱ (۲۶ مارس ۲۰۲۲) رسماً به آنها ابلاغ شده است رحمان اسدی به ۴ سال حبس، فرهاد معروفی به ۳ سال حبس، جلال قادرزاده به ۳ سال حبس، عبید انوری به ۲ سال حبس و ریبوار چارکداری به ۱ سال حبس تعیری محکوم شده‌اند.

رحمان اسدی، عبید انوری و فرهاد معروفی اهل روستای علی‌آباد، جلال قادرزاده اهل نالوس و ریبوار چارکداری اهل شهر اشنویه روز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ (۲ آگوست ۲۰۲۱) توسط نیروهای اداره اطلاعات بدون ارائه برگه قضایی بازداشت شده بودند.

رحمان اسدی پس از دو ماه در تاریخ ۱۲ مهر ماه و ۴ شهروند دیگر نیز پس از سه هفته با وثیقه و موقتاً تا زمان برگزاری نشست دادگاه آزاد شده بودند.


یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱

#کارگرنیوز 

@kargarnews1

کتاب کاپیتال(سرمایه)☆مارکس

 

https://t.me/kargarnews1/9218

Mp3

💢 کتاب کاپیتال(سرمایه)☆مارکس

📕 جلد دوم
قسمت یکصد و نود و هشتم (198)

🔸 فصل هجدهم :

#گاه_مزد

📖 صفحات: ۷۲۲ تا ۷۲۶

✍نویسنده:
#کارل_مارکس
Karl #Marx
گوینده: #ژیلا_احمدی🎙
ترجمه: #ایرج_اسکندری📌
تنظیم صدا و موزیک: #شرزاد_شکارچی
تهیه کننده و تنظیم کننده:#کاوه_احمدی

March 2021
🔸لینک صوتیMp3:
https://t.me/kargarnews1/9218

@CapitalMarxF
🔹کانال کتاب صوتی کاپیتال (سرمایه) مارکس ☆ کتاب گویا

@Ketabegoyah
☆کانال کتاب گویا☆
📚🎧🎤پروژه کتابخوانی مارکسیستی (صوتی)

▪︎لینک این خبر در سایت کارگرنیوز

یکشنبه ۷ فروردین  ۱۴۰۱
#کارگرنیوز
@kargarnews1


۱۴۰۰ اسفند ۲۵, چهارشنبه

 


https://t.me/kargarnews1/9023

⚘🌷مراسم ویژه بزرگداشت جانباختگان  گردان شوان و بمباران شیمیایی حلبچه

سخنران: رفیق فرهاد شعبانی

🌺🌹رێ و رەسمی ڕێزگرتن لە یادی هاورییانی گیانبەخت کردوی گۆردانی شوان و کیمیا بارانی هه له بجه

هاوری فە رهاد شەعبانی

چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰
#کارگرنیوز
@kargarnews1


زخمی شدن یک کولبر در نوارمرزی نوسود

 


زخمی شدن یک کولبر در نوارمرزی نوسود

برپایه‌ی گزارش رسیده به کولبر نیوز روز چهارشنبه 25 اسفندماه 1400 نیروهای هنگ‌مرزی رژیم در نوارمرزی نوسود به سوی دسته‌ای از کولبران آتش گشودند که در نتیجه آن یک کولبر اهل روستای “قالیچه” از توابع شهرستان ثلاث‌باباجانی با نام “کاوه خسروی” به شدت زخمی شده است.

ادامه مطلب...

https://kolbarnews.com/زخمی-شدن-یک-کولبر-در-مرز-نوسود1/


انتقال سه زندانی سیاسی به سلول های انفرادی در زندان

 


💢انتقال سه زندانی سیاسی به سلول های انفرادی در زندان

🔺چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه؛ سه زندانی سیاسی با نام‌های شاکر بهروز و کامران قاسمی و امین دلنشین محبوس در زندان ایران در اورميه، به صورت تنبیهی به سلول های انفرادی این زندان منتقل شدند

این انتقال در پی اعتراض آنان به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم صورت گرفته است.

شایان ذکر است که انتقال این سه زندانی به خارج از بند به بهانه ملاقات با قاضی ناظر صورت گرفته و در واکنش به این مساله و انتقال همراه با دروغ آنان به سلول انفرادی زندانیان محبوس در بند سیاسی از گرفتن وعده غذای نهار امتناع کرده‌ اند.
ا.ا

چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰
#کارگرنیوز
@kargarnews1


بیانیه پیرامون حداقل دستمزد سال 1401

 


‍ بیانیه پیرامون حداقل دستمزد سال 1401


روز ١٩ اسفند شورایعالی کار میزان حداقل دستمزد سال 1401را تعیین کرد و میزان آن ظاهرا 57 درصد افزایش یافت است. .براساس این مصوبه مزد کارگر شاغل ماهیانه 4.179.750 تومان تعیین شده است که با احتساب مزایای پایه سنوات، حق مسکن و بن کارگری و حق اولاد حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند به 6 میلیون و 725 هزار و 700 و حداقل دریافتی ماهانه کارگران با یک فرزند به 6 میلیون و 307 هزار و 725 خواهد رسید. این درحالیست که همین شورایعالی کار هزینه سبد معیشت را 9 میلیون تومان محاسبه و اعلام کرده بود. بنابراین حتی اگر رقم 9 میلیون را اساس نرخ سبد هزینه کارگران مبنا بگیریم که به هیچوجه واقعی نیست باز هم حداقل دستمزد تعیین شده یک دوم سبد معیشتی تعیین شده آنهاست. اما ماجرای اصلی در پیش بودن شوکی تورمی در اثر حذف ارز 4200 تومانی ترجیحی اقلام اصلی میعشتی ما است. بنابراین در سال آتی نه تنها افزایش مزدی نخواهیم داشت بلکه وضعیت معیشتی ما کارگران و همه جامعه بسیار اسفناکتر خواهد بود. از جمله خود دست اندر کاران از افزایش چندین برابر قیمت اجناس سخن گفته و ابراز نگرانی کرده اند. بگذریم که بر اساس لایحه بودجه جمهوری اسلامی سال آتی از همین دستمزدهای چندرغاز مالیات هم کسر خواهد شد.

روشن است که تصمیم شورایعالی کار برای ما کارگران که نتیجه اش فقر و فلاکت بیشتر است اعتباری ندارد. روشن است که ما به لایحه ریاضتی حکومت و تعرضاتی که به معیشت ما کارگران و ما کارگران تدارک دیده شده، تن نخواهیم داد و اجازه نمیدهیم که زندگی مان چنین مورد چپاول قرار بگیرد.

ما بعنوان شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت قبلا اعلام کرده بودیم که ما برده نیستیم که از بالای سر ما بر روی رقم دستمزدمان تصمیم گیری شود. ما اعلام کرده بودیم که ما نه تنها خواستار افزایش سطح حقوقها در رده های مختلف تخصصی هستیم بلکه با توجه به افزایش سرسام آور قیمت ها مزد هیچ کارگری نباید کمتر از 18 میلیون باشد. و این مطالبه ای بود از سوی بخش های دیگری از کارگران اعلام شده بود. اگر چه حتی این 16 میلیون نیز با توجه به تورم سرسام آوری که در پیش است به هیچوجه کفاف زندگی ما کارگران و ما مردم را نمیدهد. از جمله همکاران ارکان ثالثی ما بعد تر از حداقل دستمزد هجده میلیون صحبت کردند.

از همین رو تاکید ما کارگران پیمانی نفت بر اتحاد بخش های مختلف کارگری در اعتراض به تعرضات هر روزه به زندگی و معیشت مان و به دستمزدهای چند بار زیر خط فقر تعیین شده است.

ما همچنین بر مبارزه متحد علیه لایحه ریاضتی حکومت اعتراض داریم. باید همه با هم حول خواست افزایش حقوق متناسب با نرخ واقعی هزینه معیشتی و بیمه های پایه ای اجتماعی چون درمان رایگان، تحصیل رایگان و حق داشتن مسکن متحد شویم پایه دستمزد ما نباید کمتر از 16 میلیون باشدو این یک مطالبه حداقلی است. در پایان ضمن شادباش فرا رسیدن سال جدید لازمست اشاره کنیم که تعویق پرداخت دستمزد ها و نپرداخت عیدی و پاداش آخر سال یک درد سراسری همه ما کارگران است. در نفت پیمانکاران دارند ما را سر میدوانند و میخواهند پرداخت دستمزد سه ماه آخر را به آغاز سال 1401 موکول کند. ما پاسخ این تعرضات را با اعتراضات متحد خود میدهیم. ما پیگیر همه مطالباتمان هستیم.


شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

17 اسفند 


چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰

#کارگرنیوز 

@kargarnews1

جانباختن یک کارگر در سایه فقدان ایمنی کار در ارومیه

 


💢 جانباختن یک کارگر در سایه فقدان ایمنی کار در ارومیه

🔺بر پایه گزارش رسیده ، امروز چهارشنبه بیست و پنجم اسفندماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر  به نام "لزگین تتمویی" ساکن روستای "بادکی"  از توابع  "ارومیه"در پی سقوط از ساختمانی پنج طبقه در حال ساخت در شهرک "رویا" ارومیه جان خود را از دست داد.

لازم به ذکر است که  ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰
#کارگرنیوز
@kargarnews1


آرزو رحیم خانی، استاد اخراج شده دانشگاه آزاد واحد شهرستان اندیمشک و همسرش رامین بیرانوند، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول مجموعا به دو سال حبس محکوم شدند

 


💢آرزو رحیم خانی، استاد اخراج شده دانشگاه آزاد واحد شهرستان اندیمشک و همسرش رامین بیرانوند، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول مجموعا به دو سال حبس محکوم شدند

🔺بر اساس این حکم که روز یکشنبه ۲۲ اسفندماه توسط شعبه اول دادگاه عمومی و انقلاب دزفول صادر و به آنها ابلاغ شده است، آرزو رحیم خانی و رامین بیرانوند به استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی هر یک از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام آنها در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰، برگزار شده بود.
این دو شهروند در تاریخ ۸ تیرماه به دلیل گل افشانی کردن مزار اعدام شدگان سال شصت اندیمشک، توسط ماموران قرارگاه امنیتی ابوالفضل العباس خوزستان در منزل خود در اندیمشک بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای اطلاعات سپاه در زمان بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروندان کرده و وسایل شخصی آنان از جمله کامپیوتر و تلفن‌های همراه را ضبط کرده و با خود بردند. این شهروندان در تاریخ ۵ مردادماه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.
آرزو رحیم خانی تا پیش از بازداشت مدرس دانشگاه آزاد واحد شهرستان اندیمشک واقع در استان خوزستان بود و چندی پیش از ادامه فعالیت محروم و از دانشگاه اخراج شد.

#زندانی_سیاسی_آزاد_باید_گردد

چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰
#کارگرنیوز
@kargarnews1

آزادی فعال کارگری "خبات شکیبا" در سنندج

 



💢 آزادی فعال کارگری "خبات شکیبا" در سنندج

🔺طبق خبر دریافتی از سنندج ، امروز چهارشنبه ۲۵ اسفندماه ، فعال کارگری "خبات شکیبا" که در تاریخ ۹ بهمن ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در بهشت محمدی این شهر بازداشت شده بود با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی بطور موقت آزاد شد.

چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰
#کارگرنیوز
@kargarnews1


“در گرامی‌داشت 34مین سالگرد جانباختگان بمباران شیمیایی حلبچه و پیشمرگان گردان شوان”

 


“در گرامی‌داشت 34مین سالگرد جانباختگان بمباران شیمیایی حلبچه و پیشمرگان گردان شوان”

امروز چهارشنبە 25 اسفندماه سالگرد بمباران شیمیایی شهر حلبچه توسط رژیم جنایتکار بعث عراق است. 34 سال پیش در چنین روزی در گرماگرم جنگ ارتجاعی ایران و عراق شهر حلبچه هدف حمله چند فروند هواپیمای جنگی ارتش عراق که گازهای کشنده شیمیایی حمل می‌کردند قرار گرفت و در مدت کمتر از چند دقیقه هزاران نفر کودک و پیر و جوان از مردم بیدفاع این شهر جانباختند

ادامه مطلب...

https://kolbarnews.com/در-گرامیداشت-34مین-سالگرد-جانباختگان/


جنگ، جنگ و دیگر هیچ / سخن روز / ٢۲ اسفند ماه ۱۴۰٠

 


kargarnews/کارگرنیوز:

💢جنگ، جنگ و دیگر هیچ


📣سخن روز / ٢۲ اسفند ماه ۱۴۰٠


⭕️شه‌ڕ، شه‌ڕ و ئیتر هیچ


✍“اوریانا فالانچی” نویسنده و روزنامه نگار ایتالیایی زمانی که کتاب "جنگ، جنگ و دیگر هیچ " را نوشت گویی به حدود نیم قرن بعد زمان خود و به امروز ما فکر می‌کرد که جنگ به کسب و کار بسیاری از سیاستمداران، شرکت ها و صنعت تسلیحاتی و پادوهای تبلیغاتی آنها در رسانه ها تبدیل شده است.

جنگ در اوکراین و تجاوز نظامی ارتش روسیه به این کشور و ریاکاری کشورهای غربی، ناتو و بویژه آمریکا دست به دست هم داده و شرایطی را فراهم آورده اند که طی دو هفته حدود دو میلیون نفر از مردم اوکراین آواره شده اند، چند هزار نفری از سربازان روسی و مردم اوکراین جان خود را از دست داده و طبق اخبار موجود یک خسارت اقتصادی صد میلیاردی به زیر ساخت ها و شهرهای اوکراین وارد شده است.

خسارت جانی و مالی این جنگ تنها به مردم اوکراین و روسیه محدود نخواهد شد، و از همین حالا گرانی سوخت و مواد غذایی و حتی تمامی مواد خام دیگر به فشاری بیشتر برای بخش زیادی از مردم جهان تبدیل شده است .


چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰

#کارگرنیوز 

@kargarnews1


روسیه به اوکراین حمله کرده است ، نان در بسیاری از کشورهای جهان گران شده و خواهد شد، زیرا اوکراین یکی از انبارهای غله جهان است.


آمریکا و ناتو می توانستند جلو این جنگ را بگیرند، ولی با بردن ناتو به مرزهای روسیه، با وارد کردن کشور و مینی کشورهای اروپای شرقی به اتحادیه اروپا و پیمان نظامی ناتو، با ترویج و سرمایه گذاری بر روی انقلابات مخملی و پر و بال دادن به هیئت حاکمه فاسد و بعضاً نژاد پرست بسیاری از این کشورها، با تبلیغ دروغ جدال دموکراسی و استبداد، پیش زمینه های این جنگ ویرانگر را برای پوتین و هیئت حاکمه فاسد و مستبد و سرکوبگر روسیه فراهم کردند .

حتی اگر ناتو و غرب به پیشنهادات و توصیه های سیاستمدار کارکشته و امتحان پس داده یکی از متفکرین و استراتژیست های سیاست خارجی آمریکا "هینری کسینحر" گوش می‌دادند، که خواهان بی طرف بودن اوکراین در مناقشات روسیه و غرب و نه پیوستن آن کشور به ناتو و جامعه اروپا بود، همان مدل کشور فنلاند، شاید ما اینک شاهد چنین جنگ و بربریتی نبودیم .

پوتین و ناسیونالیسم هظمت طلب روسی توان آنچنان جنایت و بربریتی دارد که ما گوشه های از آنرا در سوریه، گرجستان و چیچن دیده ایم که هزار نفر از زنان و مردان و کودکان، پیران و جوانان را به درنده ترین شیوه ممکن قصابی کردند، شهرها و روستاها، مدارس و بیمارستان‌ها را با خاک یکسان کردند .

حاصل این جنگ ارتجاعی که مردم اوکراین بهای آنرا خواهند پرداخت، نظامی گری بیشتر، رونق صنعت تسلیحاتی و حتی سوریه ای کردن جنگ اوکراین است. همین دیروز پوتین از شرکت دهها هزار از جنگجویان خاورمیانه ای و اوکراین هم از شرکت هزاران نفر از داوطلبان خارجی در این جنگ صحبت کردند .

این داوطلبان خارجی چیزی بیش از تروریست های چیچانی و اسلامیون و نژاد پرستان و ملی گرایان افراطی در جبهه روسیه و نیروهای مشابه در جبهه اوکراین نیستند.

ارسال کمک های مالی و نظامی برای حکومت اوکراین از سوی کشورهای عضو ناتو و غربی و دامن زدن به یک جنگ تبلیغاتی بسیار قوی و نابرابر با روسیه، دخالت کشورهای بسیاری در این جنگ، فضای جهانی را بسوی مسابقه تسلیحاتی بیشتر و حتی احتمال انفجارهای اتمی کشانده است .

 حکومت روسیه یکی از فاسدترین حکومتهای جهان است و حدود صد نفر از اولیگارشی ها و در راس آن پوتین بیش از سی درصد ثروت آن کشور و قدرت سیاسی و نظامی کامل آنرا در دست دارند. مردم روسیه با تشدید تبلیغات ناسیونالیستی افراطی روسی و با گسترش استبداد و اقتصاد شکننده بهای سنگینی برای تجاوزات پوتین و حکومت روسیه خواهند داد .

مردم اوکراین که دلیرانه از کشور و از خانه و زندگی خود دفاع می کنند قابل تقدیر و ستایش هستند و حساب مردمی که از سرزمین و زندگی خود دفاع می کنند، با دو سوی این جنگ ناتو و قدرتهای غربی از سویی و با اشغالگری و جنایات حکومت روسیه متفاوت است .

موج جدید جنگ و مسابقه تسلیحاتی و تخصیص صدها میلیارد دلار به تسلیحات جنگی، به قیمت مشقات بیشتر و محدود شدن خدمات اجتماعی و کاهش قدرت خرید مردم منجر خواهد شد . دفاع از مردم اوکراین در مقابل اشغالگری ارتش روسیه و رسوا کردن سیاستهای جنگ افروزانه و نظامی ناتو و آمریکا در راس آن یک وظیفه انسانی است .

جنگ نابرابر روسیه علیه مردم و حکومت اوکراین اگر به اشغال کامل آن کشور هم منجر شود و یا به روی کار آوردن یک حکومت دست نشانده روسیه در اوکراین ، ادامه اشغالگری برای روسیه در یک کشور چهل و چند میلیون نفری و در دومین و وسیع ترین کشور اروپایی ممکن نیست. جنگ ها به آسانی شروع خواهند شد، ولی تمام کردن و جمع کردن آنها دیگر در توان و کنترل جنگ افروزان نیست و نمونه های جنگ های نیم قرن گذشته از ویتنام تا افغانستان، از عراق تا سوریه و لیبی به روشنی بیانگر آن است .

 روسیه ،ناتو و آمریکا در کوتاه مدت به قیمت قربانی کردن یک کشور و مردم آن و بویژه صنایع تسلیحاتی و سیاستمداران وابسته به آنها سود بیشتری خواهند کرد و از طریق آن بحران اقتصادی خود را تخفیف خواهند داد.

محکوم کردن اشغال نظامی اوکراین از سوی پوتین و دار و دسته فاسد کرملین از سویی و سیاستهای ارتجاعی و نظامیگری بیشتر ناتو و آمریکا وظیفه انسانی مردم شریفی هست که مخالف جنگ و خواهان صلح و آزادی و برابری هستند.


چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰

#کارگرنیوز 

 https://t.me/kargarnews1

ترجمه سخنرانی رفیق ابراهیم علیزاده در پارلمان اروپا واقع در بروکسل - بلژیک

  💢ترجمه سخنرانی رفیق ابراهیم علیزاده در پارلمان اروپا واقع در بروکسل - بلژیک (کُردی به فارسی) رفیق ابراهیم علیزاده، دبیر اول کومه له سازما...